Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

965
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

758
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

الگوی اعتبارسنجی و تضمین کیفیت نظام آموزش عالی ایران از دیدگاه خبرگان

صفحات

 صفحه شروع 7 | صفحه پایان 24

چکیده

 هدف پژوهش حاضر, طراحی الگوی اعتبارسنجی و تضمین کیفیت, متناسب با مختصات بافتی نظام آموزش عالی ایران بود. در این پژوهش, روش پژوهش کیفی با رویکرد نظریه زمینه ای انجام شد. جامعه آماری پژوهش خبرگان آموزش عالی بودند, که 36 نفر به صورت نمونه گیری هدفمند جهت مصاحبه نیمه ساختارمند انتخاب شد. در مرحله اول کدگذاری باز, 2027 مفهوم به دست آمد. داده های مرحله دوم کدگذاری باز, در قالب 1262 مفهوم و 157 مقوله عمده طبقه بندی شد. در مرحله کدگذاری محوری, در قالب کدگذاری نظری, 25 مقوله نظری تعیین شد. سپس, برحسب ویژگی های شرایطی, تعاملی/فرایندی و پیامدی طبقه بندی شد. در مرحله کدگذاری انتخابی, مقوله گفتمان کیفیت, بیم و امید, به عنوان مقوله مرکزی انتخاب شد. از نظر خبرگان آموزش عالی, چالش های موجود کیفیت دانشگاهی در ایران ناشی از چالش گفتمان بود, و نه چالش شکلی و ماهوی؛ و حتی معرفت شناختی. با توجه به درک و تفسیر خبرگان, کیفیت دارای دو بعد بیم و امید بود. بر این اساس, در یک چشم انداز کلی, بینش دوگانه و تقابل گرایانه ای از گفتمان کیفیت به نام های گفتمان کیفیت نظارتی به عنوان بیم و گفتمان کیفیت مشارکتی به منزله ی امید در دانشگاه های کشور گونه شناسی و طبقه بندی شد. همچنین, الگوی طراحی شده در پژوهش حاضر, داری مفهومی پیچیده و چندبعدی بود. این الگو در صورتی کارکرد مثبت خواهد داشت, که بسان یک کلیت واحد به تمامی ابعاد آن به طور یکسان توجه شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مجتبی زاده، محمد، عباس پور، عباس، ملکی، حسن، و فراست خواه، مقصود. (1397). الگوی اعتبارسنجی و تضمین کیفیت نظام آموزش عالی ایران از دیدگاه خبرگان. پژوهش در نظام های آموزشی، 12(42 )، 7-24. SID. https://sid.ir/paper/137604/fa

    Vancouver: کپی

    مجتبی زاده محمد، عباس پور عباس، ملکی حسن، فراست خواه مقصود. الگوی اعتبارسنجی و تضمین کیفیت نظام آموزش عالی ایران از دیدگاه خبرگان. پژوهش در نظام های آموزشی[Internet]. 1397؛12(42 ):7-24. Available from: https://sid.ir/paper/137604/fa

    IEEE: کپی

    محمد مجتبی زاده، عباس عباس پور، حسن ملکی، و مقصود فراست خواه، “الگوی اعتبارسنجی و تضمین کیفیت نظام آموزش عالی ایران از دیدگاه خبرگان،” پژوهش در نظام های آموزشی، vol. 12، no. 42 ، pp. 7–24، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/137604/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا