مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,250
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,066
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر ارزیابی درونی بر ارتقای کیفیت آموزشی و پژوهشی

صفحات

 صفحه شروع 105 | صفحه پایان 115

چکیده

 مقدمه: مهمترین هدف ارزیابی درونی؛ بهبود, تضمین و تقویت کیفیت برنامه های آموزشی است. هدف از انجام این پژوهش نیز بررسی میزان تحقق اهداف ارزیابی درونی گروه پرستاری دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی بوده است.روش کار: این پژوهش بر اساس هدف کاربردی و از نظر گردآوری داده ها از نوع تحقیقات توصیفی است که در آن از طرح تحقیق طولی استفاده شده است. جامعه آماری تحقیق, گروه آموزشی پرستاری دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی طی سال های 1378 تا 1386 بوده است. تعداد نمونه آماری تحقیق 129 نفر شامل اعضای هیات علمی, مدیران گروه, دانشجویان, دانش آموختگان و کارفرمایان دانش آموختگان طی دوره مورد بررسی بوده و برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته و فرم های بررسی اسناد و مدارک استفاده شد. برای انجام ارزیابی ابتدا کمیته ای متشکل از اعضای هیات علمی گروه تشکیل شد و کمیته مزبور بر اساس اهداف, عوامل و نشانگرهای ارتقای کیفیت گروه به ارزیابی پرداخت. سپس با توجه به نتایج ارزیابی درونی, برنامه ای برای بهبود مستمر کیفیت آموزشی و پژوهشی گروه تدوین شد و طی یک دوره 10 ساله اجرا و بطور مستمر مورد بازنگری قرار گرفت. نهایتا وضعیت گروه, مورد ارزیابی مجدد قرار گرفته و یافته های آن با وضعیت گروه در سال پایه مقایسه و نتیجه نهایی مشخص شد.یافته ها: یافته های تحقیق بیانگر آنست که با اجرای ارزیابی درونی و کاربست نتایج آن, گروه در بهبود نشانگرهای کلیدی کیفیت سیر صعودی داشته است. همچنین بررسی میزان تحقق اهداف و نشانگرهای کیفی گروه در هفت عامل مورد بررسی, بیانگر تاثیر اجرای ارزیابی درونی و برنامه ریزی گروه در بهبود مستمر کیفیت گروه بوده است.نتیجه گیری: با اجرای ارزیابی درونی, ضمن جلب مشارکت اعضای هیات علمی, وضعیت موجود و مطلوب گروه آموزشی به تصویر کشیده و نقاط قوت و ضعف گروه آشکار شد. با اجرای پیشنهادات و راهکارهای اجرایی حاصل از نتایج ارزیابی درونی, مطلوبیت نشانگرهای ارزیابی و وضعیت کیفیت آموزشی و پژوهشی گروه آموزشی طی دوره مورد بررسی سیر صعودی داشته است.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کیذوری، امیرحسین، حسینی، محمدعلی، و فلاحی خشکناب، مسعود. (1387). تاثیر ارزیابی درونی بر ارتقای کیفیت آموزشی و پژوهشی. پژوهش پرستاری، 3(8-9)، 105-115. SID. https://sid.ir/paper/138074/fa

    Vancouver: کپی

    کیذوری امیرحسین، حسینی محمدعلی، فلاحی خشکناب مسعود. تاثیر ارزیابی درونی بر ارتقای کیفیت آموزشی و پژوهشی. پژوهش پرستاری[Internet]. 1387؛3(8-9):105-115. Available from: https://sid.ir/paper/138074/fa

    IEEE: کپی

    امیرحسین کیذوری، محمدعلی حسینی، و مسعود فلاحی خشکناب، “تاثیر ارزیابی درونی بر ارتقای کیفیت آموزشی و پژوهشی،” پژوهش پرستاری، vol. 3، no. 8-9، pp. 105–115، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/138074/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

    طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button