مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,411
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

860
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

5

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی میزان انگیزه دانشجویان پرستاری و مامایی نسبت به انتخاب رشته تحصیلی خود - دانشکده پرستاری و مامایی مشهد - سال 1387

صفحات

 صفحه شروع 44 | صفحه پایان 51

چکیده

 مقدمه: انگیزه عامل مهمی در یادگیری, کسب مهارت و نهایتا موفقیت تحصیلی دانشجویان محسوب می شود. با توجه به حیاتی بودن عملکرد فارغ التحصیلان رشته های پرستاری و مامایی, این مطالعه با هدف تعیین میزان انگیزه دانشجویان پرستاری و مامایی نسبت به رشته تحصیلی خود انجام شد.روش: این مطالعه از نوع توصیفی - تحلیلی بوده که در آن تعداد 200 نفر از دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در نیمسال دوم تحصیلی 88-87 به روش نمونه برداری از نوع طبقه ای - خوشه ای و تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها شامل فرم مشخصات فردی و پرسشنامه انگیزه که حاوی 10 عامل انگیزشی بود که در دو بخش عوامل مربوط به انگیزه درونی و عوامل مربوط به انگیزه بیرونی مورد بررسی قرار گرفت که از روایی محتوا و پایایی به روش آلفا کرونباخ (0.80) استفاده شد. سپس داده ها مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت که از آمار توصیفی (توزیع فراوانی, میانگین و انحراف معیار) و آمار تحلیلی (آزمون های t, آنالیز واریانس و ضریب همبستگی پیرسون) استفاده شد.یافته ها: نتایج نشان داد که میانگین امتیاز کلی انگیزه دانشجویان نسبت به انتخاب رشته خود 6.43±33.46 بود که در حد متوسط قرار دارد. عوامل مربوط به انگیزه درونی امتیاز بالاتری نسبت به عوامل مربوط به انگیزه بیرونی کسب نمود. بر اساس آزمون t اختلاف معناداری بین دانشجویان پرستاری و مامایی در عوامل انگیزشی مانند اعتبار و منزلت اجتماعی شغل (p<0.001), صلاح اندیشی والدین (p=0.034), امکان بهره مندی از امکانات رفاهی بیشتر(p=0.037) و داشتن بازار کار بیشتر (p<0.001) وجود داشت که سه عامل اول در دانشجویان مامایی بیشتر بود. بر اساس آزمون آنالیز واریانس بین میزان انگیزه دانشجویان با تحصیلات پدر (p=0.006) و شغل مادر (p=0.004) اختلاف معناداری وجود داشت همچنین بر اساس آزمون همبستگی پیرسون با افزایش ترم تحصیلی (p=0.009) و سن (p=0.008) دانشجویان میزان انگیزه درونی کاهش داشت.نتیجه گیری: بر طبق نتایج مطالعه, میزان انگیزه دانشجویان نسبت انتخاب رشته تحصیلی در سطح متوسط بود و میزان انگیزه درونی آن ها در طول تحصیل کاهش یافته است. لذا می توان با برنامه ریزی صحیح موجبات تقویت انگیزه و جلوگیری از خدشه دار شدن انگیزه درونی را از طریق ایجاد بستر مناسب در زمینه سازماندهی برنامه های آموزشی و توسعه هویت حرفه ای و در نتیجه فرصت مناسب جهت عملکرد بهتر برای دانشجویان فراهم نمود.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

دلیر، زهرا، شجاعیان، زهرا، و خدابنده لو، زهرا. (1390). بررسی میزان انگیزه دانشجویان پرستاری و مامایی نسبت به انتخاب رشته تحصیلی خود - دانشکده پرستاری و مامایی مشهد - سال 1387. پژوهش پرستاری، 6(20)، 44-51. SID. https://sid.ir/paper/138203/fa

Vancouver: کپی

دلیر زهرا، شجاعیان زهرا، خدابنده لو زهرا. بررسی میزان انگیزه دانشجویان پرستاری و مامایی نسبت به انتخاب رشته تحصیلی خود - دانشکده پرستاری و مامایی مشهد - سال 1387. پژوهش پرستاری[Internet]. 1390؛6(20):44-51. Available from: https://sid.ir/paper/138203/fa

IEEE: کپی

زهرا دلیر، زهرا شجاعیان، و زهرا خدابنده لو، “بررسی میزان انگیزه دانشجویان پرستاری و مامایی نسبت به انتخاب رشته تحصیلی خود - دانشکده پرستاری و مامایی مشهد - سال 1387،” پژوهش پرستاری، vol. 6، no. 20، pp. 44–51، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/138203/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button