Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,464
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

972
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی مقایسه ای سلامت روان در دانشجویان سال اول و آخر رشته پرستاری

صفحات

 صفحه شروع 67 | صفحه پایان 74

چکیده

 مقدمه: با پیشرفت صنعت و تکنولوژی جدید و مشکلات مربوط به آن اختلالات و بیماری های روانی همانند مشکلات جسمانی, افزایش چشمگیری دارد و از آنجا که سلامت روان دانشجویان رشته پرستاری به دلیل ماهیت استرس زای رشته تحصیلی و تماس مداوم با بیماران اهمیت فراوانی دارد, لازم است تا مسایل عاطفی و روانی این قشر عظیم جدی تلقی شده و مورد رسیدگی قرار گیرد. با توجه به حساسیت سال اول و آخر تحصیل و وفاق بر این امر که رشته تحصیلی می توا ند نقش مهم و تاثیرگذاری بر وضعیت آینده تحصیلی و اجتماعی دانشجویان داشته باشد, مطالعه حاضر با هدف بررسی مقایسه ای سلامت روان در دانشجویان سال اول و آخر دانشکده پرستاری آمل انجام شده است.مواد و روش کار: این مطالعه یک تحقیق توصیفی ـ تحلیلی مقطعی است که به روش سرشماری بر روی همه دانشجویان سال اول و آخر دانشکده پرستاری آمل (85 نفر) انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات, پرسشنامه مشخصات فردی و نیز پرسشنامه سلامت عمومی 28 سوالی (GHQ-28) بوده و جهت تجزیه و تحلیل داده ها از برنامه آماری SPSS و آمار توصیفی و تحلیلی با ضریب اطمینان 95درصد استفاده شده است.یافته ها: یافته های بدست آمده از بررسی پاسخ دانشجویان به آزمون  GHQ-28 نشان داد که 30.6 درصد (26 نفر) کل دانشجویان مورد ارزیابی, دارای اختلالات روانی بودند که از این تعداد, 65.4 درصد (17 نفر) در سال آخر و 34.6 درصد (9 نفر) در سال اول دانشگاه مشغول به تحصیل بودند. میانگین نمرات کسب شده از نظر مشکلات جسمانی, افسردگی و اضطراب در دانشجویان سال آخر بالاتر بوده و دانشجویان مذکور در مقایسه با دانشجویان سال اول درصد بالاتری از اختلالات مذکور را نشان دادند (P<0.05).بحث و نتیجه گیری: نتایج پژوهش نشان داد که دانشجویان سال آخر رشته پرستاری نسبت به سال اول از سلامت روان کمتری برخوردار بودند که احتمالا به علت ماهیت این رشته تحصیلی می باشد. لذا غربالگری دانشجویان در معرض خطر در بدو ورود به دانشگاه و گسترش مراکز مشاوره دانشجویی و افزایش کارایی سیستم های بهداشت روان در دانشگاهها جهت کاهش مشکلات و آشفتگی های روانی ـ اجتماعی در دانشجویان رشته پرستاری پیشنهاد می شود.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

رضایی، رزیتا، بهشتی، زهرا، حاجی حسینی، فاطمه، و سیدی اندی، سیدجلیل. (1385). بررسی مقایسه ای سلامت روان در دانشجویان سال اول و آخر رشته پرستاری. پژوهش پرستاری، 1(3)، 67-74. SID. https://sid.ir/paper/138210/fa

Vancouver: کپی

رضایی رزیتا، بهشتی زهرا، حاجی حسینی فاطمه، سیدی اندی سیدجلیل. بررسی مقایسه ای سلامت روان در دانشجویان سال اول و آخر رشته پرستاری. پژوهش پرستاری[Internet]. 1385؛1(3):67-74. Available from: https://sid.ir/paper/138210/fa

IEEE: کپی

رزیتا رضایی، زهرا بهشتی، فاطمه حاجی حسینی، و سیدجلیل سیدی اندی، “بررسی مقایسه ای سلامت روان در دانشجویان سال اول و آخر رشته پرستاری،” پژوهش پرستاری، vol. 1، no. 3، pp. 67–74، 1385، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/138210/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا