مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,143
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

626
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رویکردهای مطالعه و یادگیری دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز

صفحات

 صفحه شروع 57 | صفحه پایان 68

کلیدواژه

(Approaches to Study Skills Inventory for Students (ASSISTQ3

چکیده

 مقدمه: استفاده مناسب از رویکردهای مطالعه و یادگیری در بهبود عملکرد تحصیلی و پیشرفت دانشجویان از اهمیت شایانی برخوردار است. هدف این پژوهش تعیین وضعیت استفاده از رویکردهای مطالعه و یادگیری دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بوده است.روش: این مطالعه توصیفی بر روی 165 نفر از دانشجویان انجام شد. جهت گردآوری اطلاعات از پرسشنامه رویکردها و مهارت های مطالعه دانشجویان (Approaches to Study Skills Inventory for Students) استفاده گردید. این پرسشنامه مشتمل بر 52 سوال است که در مجموع روش های مختلف مطالعه شامل رویکردهای عمقی, راهبردی و سطحی مطالعه را مورد سنجش قرار می دهد. روایی محتوایی پرسشنامه توسط کارشناسان تایید شد و پایایی آن با ضریب همبستگی آلفای کرونباخ برای سه رویکرد عمقی, راهبردی و سطحی به ترتیب 0.76, 0.85 و 0.64 محاسبه گردید. برای پردازش اطلاعات از آمار توصیفی, آزمون مجذور کای و ضریب همبستگی پیرسون و از نرم افزارSPSS v.15  استفاده شد.یافته ها: به طور کلی تعداد 49 نفر (%29.7) دانشجویان از رویکرد عمقی, 79 نفر (%47.9) رویکرد راهبردی و 37 نفر (%22.4) از رویکرد سطحی مطالعه استفاده می کردند. فراوانی رویکردهای عمقی, راهبردی و سطحی مطالعه دانشجویان پرستاری به ترتیب 28.6, 46.4 و %0.25 و در دانشجویان مامایی این ارقام به ترتیب 30.9, 49.4 و 19.8 بود که از نظر آماری معنادار نبود (p=0.721). بین رویکردهای مطالعه و یادگیری دانشجویان رشته های پرستاری و مامایی بر حسب طول مدت تحصیل در دانشگاه, عملکرد تحصیلی و جنسیت تفاوت آماری معناداری مشاهده نشد.نتیجه گیری: نتایج مطالعه نشان می دهد که دانشجویان از رویکرد عمقی و راهبردی مطالعه بیشتر از رویکرد سطحی مطالعه استفاده می کنند. البته با افزایش حضور دانشجویان در دانشگاه این روند کمی تغییر می کند به نحوی که تمایل دانشجویان به استفاده از رویکردهای عمقی افزایش و از رویکرد راهبردی کاهش می یابد. بین دانشجویان پرستاری و مامایی در استفاده از رویکردهای عمقی و راهبردی تفاوتی وجود نداشت ولی دانشجویان پرستاری به طور قابل ملاحظه ای بیشتر از رویکرد سطحی استفاده می کردند.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شکورنیا، عبدالحسین، علیجانی رنانی، هوشنگ، الهام پور، حسین، و افرا، منیژه. (1391). رویکردهای مطالعه و یادگیری دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز. پژوهش پرستاری، 7(26)، 57-68. SID. https://sid.ir/paper/138241/fa

    Vancouver: کپی

    شکورنیا عبدالحسین، علیجانی رنانی هوشنگ، الهام پور حسین، افرا منیژه. رویکردهای مطالعه و یادگیری دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز. پژوهش پرستاری[Internet]. 1391؛7(26):57-68. Available from: https://sid.ir/paper/138241/fa

    IEEE: کپی

    عبدالحسین شکورنیا، هوشنگ علیجانی رنانی، حسین الهام پور، و منیژه افرا، “رویکردهای مطالعه و یادگیری دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز،” پژوهش پرستاری، vol. 7، no. 26، pp. 57–68، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/138241/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button