مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,747
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

968
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی میزان تاثیر بازی آشناسازی بر شدت اضطراب کودکان مبتلا به تالاسمی سن قبل از مدرسه

صفحات

 صفحه شروع 42 | صفحه پایان 49

چکیده

 مقدمه: در کودکان مبتلا به تالاسمی برای حفظ حیات باید تزریقات مکرر خون و دسفرال انجام شود. قرار دادن کتتر داخل وریدی یکی از رایج ترین پروسیجرهای تهاجمی می باشد و اغلب کودکان به ویژه کودکان خردسال چنین پروسیجری را استرس آورترین جنبه بیماری, بستری, و حتی ویزیت سرپایی خود بیان می کنند. این پژوهش به منظور بررسی تاثیر بازی آشناسازی بر شدت اضطراب پروسیجرهای تزریقی کودکان سن قبل از مدرسه مبتلا به تالاسمی انجام شد.روش: این پژوهش از نوع نیمه تجربی است. نمونه های پژوهش شامل 60 کودک 7-3 سال, دارای پرونده در بخش های تالاسمی استان گیلان می باشند. که به طور تصادفی به دو گروه (آزمون و شاهد) تقسیم شدند. در گروه آزمون, بازی آشناسازی به مدت 15-10 دقیقه قبل از انجام پروسیجر تزریقی, انجام شد. ابزارهای مورد استفاده شامل: پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک, پرسشنامه خودگزارشی ترس های بالینی کودک و مقیاس خودگزارشی چهره ای اضطراب, می باشند. تجزیه و تحلیل داده ها توسط نرم افزار SPSS و با استفاده از آزمون های آماری کای اسکوئر, تی تست, من ویتنی و ویلکاکسون انجام گرفت.یافته ها: داده ها نشان داد که میانگین رتبه اضطراب, قبل از مداخله در دو گروه تفاوت معناداری نداشتند (p>0.05). اما بعد از مداخله آزمون آماری من ویتنی و ویلکاکسون نشان دادند که میانگین رتبه اضطراب, در گروه آزمون نسبت به گروه شاهد کاهش معناداری دارد (p<0.05).نتیجه گیری: طبق نتایج پژوهش مداخله بازی آشناسازی در کاهش اضطراب ناشی از پروسیجرهای تزریقی کودکان موثر می باشد. لذا پیشنهاد می شود که پرستاران کودک برای کاهش اضطراب کودکان مبتلا به بیماری های حاد و مزمن که مکررا تحت اقدامات درمانی قرار می گیرند, از روش بازی آشناسازی استفاده نمایند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حامدتوسلی، سمیه، الحانی، فاطمه، و حاجی زاده، ابراهیم. (1391). بررسی میزان تاثیر بازی آشناسازی بر شدت اضطراب کودکان مبتلا به تالاسمی سن قبل از مدرسه. پژوهش پرستاری، 7(26)، 42-49. SID. https://sid.ir/paper/138242/fa

    Vancouver: کپی

    حامدتوسلی سمیه، الحانی فاطمه، حاجی زاده ابراهیم. بررسی میزان تاثیر بازی آشناسازی بر شدت اضطراب کودکان مبتلا به تالاسمی سن قبل از مدرسه. پژوهش پرستاری[Internet]. 1391؛7(26):42-49. Available from: https://sid.ir/paper/138242/fa

    IEEE: کپی

    سمیه حامدتوسلی، فاطمه الحانی، و ابراهیم حاجی زاده، “بررسی میزان تاثیر بازی آشناسازی بر شدت اضطراب کودکان مبتلا به تالاسمی سن قبل از مدرسه،” پژوهش پرستاری، vol. 7، no. 26، pp. 42–49، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/138242/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button