Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,370
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

887
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش خودمراقبتی بر میزان آگاهی، عملکرد و بستری مجدد بیماران مبتلا به نارسایی قلبی بستری در بیمارستان های شهرستان اردبیل

صفحات

 صفحه شروع 65 | صفحه پایان 72

چکیده

 مقدمه: نارسایی قلبی یکی از شایع ترین بیماری های مزمن و عمده ترین عامل مرگ و میر در جهان است که با شیوع پیشرونده بالا و پذیرش بیمارستانی غیر قابل پیش بینی همراه است. خودمراقبتی یکی از جنبه های مهم درمان در بیماران مبتلا به شمار می رود. لازم است آموزش خودمراقبتی به عنوان قسمتی از طرح جامع مراقبت از این بیماران در طول بستری مورد نظر قرار گیرد. این مطالعه, با هدف تعیین تاثیر مداخلات آموزشی بر آگاهی, عملکرد و بستری مجدد بیماران مبتلا به نارسایی قلبی در شهر اردبیل انجام شد.روش: در این مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی, تعداد 44 نفر از بیماران مبتلا به نارسایی قلبی بستری در بیمارستان های سبلان و امام خمینی (ره) اردبیل سال 1389 به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند و به طور تصادفی به دو گروه مورد (n=22) و شاهد (n=22) تقسیم شدند. بیماران گروه مورد به مدت 4 جلسه 20 دقیقه ای توسط پژوهشگر آموزش دیدند. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه قبل و بعد از آموزش جمع آوری گردید.یافته ها: داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS v.16 و با به کارگیری آمار توصیفی و آزمون های کای دو و تی مستقل و تی زوجی تجزیه و تحلیل شدند. نتایج بیانگر آن است که پس از آموزش, میانگین امتیاز آگاهی در گروه مورد 89.60±5.95 و در گروه شاهد 62.47±8.84, میانگین امتیاز عملکرد در گروه مورد 80.75±3.7 و در گروه شاهد 54.78±6.24 و میزان بستری مجدد در گروه مورد %15.8 با میانگین و انحراف معیار 1±0.15 و در گروه شاهد %42.1 با میانگین و انحراف معیار 1.37±0.37 بود که بر اساس آزمون تی مستقل میانگین امتیاز آگاهی و عملکرد با p=0.0001 دو گروه معنادار اما بستری مجدد با p>0.05 معنادار نبود.نتیجه گیری: یافته های به دست آمده از این پژوهش, نشان می دهد که برنامه های آموزشی اجرا شده در ارتقای آگاهی, رفتارهای خودمراقبتی و کاهش بستری مجدد بیماران موثر واقع شده است. لذا با برنامه ریزی درست مسوولین و اعضای تیم بهداشتی و ارایه خدمات آموزشی به بیماران با هدف بهبود رفتارهای خودمراقبتی می توان تا حدود زیادی از بستری مجدد بیماران جلوگیری کرد و بدیهی است که این امر کمک شایانی به اقتصاد خانواده و جامعه خواهد کرد و پیشنهاد می شود ضمن آموزش خلوت بیمار و حریم آنها رعایت گردد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

قهرمانی، علیرضا، کامرانی، فرهاد، محمدزاده، شهلا، و نمادی، مریم. (1392). تاثیر آموزش خودمراقبتی بر میزان آگاهی, عملکرد و بستری مجدد بیماران مبتلا به نارسایی قلبی بستری در بیمارستان های شهرستان اردبیل. پژوهش پرستاری، 8(29)، 65-72. SID. https://sid.ir/paper/138418/fa

Vancouver: کپی

قهرمانی علیرضا، کامرانی فرهاد، محمدزاده شهلا، نمادی مریم. تاثیر آموزش خودمراقبتی بر میزان آگاهی, عملکرد و بستری مجدد بیماران مبتلا به نارسایی قلبی بستری در بیمارستان های شهرستان اردبیل. پژوهش پرستاری[Internet]. 1392؛8(29):65-72. Available from: https://sid.ir/paper/138418/fa

IEEE: کپی

علیرضا قهرمانی، فرهاد کامرانی، شهلا محمدزاده، و مریم نمادی، “تاثیر آموزش خودمراقبتی بر میزان آگاهی, عملکرد و بستری مجدد بیماران مبتلا به نارسایی قلبی بستری در بیمارستان های شهرستان اردبیل،” پژوهش پرستاری، vol. 8، no. 29، pp. 65–72، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/138418/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا