مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

16
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

3
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش محققان آلمانی در شکل گیری مطالعات هنر اسلامی

صفحات

 صفحه شروع 83 | صفحه پایان 98

چکیده

 در آغاز قرن نوزدهم با افزایش علاقه مندی مردم اروپا به مشرق زمین, اولین مقالات درباره فرهنگ کشورهای اسلامی در آلمان منتشر شدند. در نیمه سده نوزدهم, مدخل­ هایی از دانش نامه­ های آلمانی به هنر اسلامی اختصاص یافتند و از اواخر همین قرن, اولین کتاب­ های مستقل درباره تزئینات و معماری اسلامی ظاهر شدند. از آنجا که این مطالب توسط مورخان هنر اروپا نوشته می­شدند, آثار هنر اسلامی را بر اساس اصول زیباشناختی اروپایی تحلیل می­کردند. از اوایل سده بیستم به دنبال برگزاری نمایشگاه­ های بزرگ هنر اسلامی و حفاری­ های باستان­ شناسی, مطالعات علمی در این حوزه آغاز شدند. نمایشگاه "شاهکارهای هنر محمدی" که در سال 1910 در مونیخ برگزار شد را می­توان نقطه عطفی در پژوهش­ های این رشته در دنیای غرب تلقی نمود. محققانی مانند؛ فردریش زاره, ارنست کونل, ارنست هرتسفلد و ریچارد اتینگهاوزن, نقش مهمی در این راه ایفا کردند. این مقاله که با بهره­ گیری از مطالعه کتابخانه ­ای و به شیوه تاریخی انجام شده است, با جست وجو در میان کتاب­ها و مقالات آلمانی زبان منتشرشده در سده­ های نوزدهم و بیستم, در پی پاسخ گویی به سؤالاتی مانند نحوه شکل­ گیری و سیر تکامل این مطالعات در آلمان است. باید گفت که در پژوهش ­های پراکنده سده نوزدهم نمی ­توان سیر تکاملی مشخصی را شناسایی کرد. دو دهه آغازین سده بیستم, دوره معرفی و دسته ­بندی آثار هنر اسلامی بوده است. در دهه سوم, مطالعات آیکونوگرافیک در مؤسسه واربورگ در هامبورگ رواج یافتند و پس از قدرت گرفتن حزب نازی, اتینگهاوزن آن را ادامه داد. در سایر کشورهای اروپایی, پژوهش ­های تاریخ هنر اسلامی پس از جنگ جهانی اول آغاز شدند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button