مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,304
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

642
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر بیودیزل روغن پسماند و خاک رنگبر بر عملکرد و آلایندگی موتور دیزل

صفحات

 صفحه شروع 35 | صفحه پایان 45

چکیده

 در چند سال اخیر, محققان مطالعات زیادی در مورد بیودیزل به عنوان سوختی تجدیدپذیر و جایگزین سوخت دیزل انجام داده اند و تاثیر آن بر روی عملکرد و آلایندگی موتورهای اشتعال تراکمی مطالعه شده است, اما تاکنون کاربرد بیودیزل, به دلیل هزینه بالاتر, در مقایسه با دیزل محدود شده است. بیودیزل از منابع بیولوژیکی (روغن های گیاهی و حیوانی) تولید می شود. به دلیل قیمت بالای روغن تازه, محققان در پی منابع ارزان قیمت و غیرخوراکی برای تولید بیودیزل اند. در این تحقیق, از روغن خاک رنگبر, که از پالایش روغن های خوراکی در کارخانه های روغن کشی حاصل می شود, بیودیزل خاک رنگبر تهیه شد. نمونه بیودیزل تهیه شده و بیودیزل حاصل از روغن پسماند در مقایسه با سوخت دیزل در موتور دیزل مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج برای شرایط عملکرد موتور در بیشینه گشتاور نشان داد که در دور پایین موتور (1600 rpm) هر دو سوخت بیودیزل باعث کاهش 12.5 درصدی انتشار دوده و افزایش 6.4 درصدی آلاینده NOx نسبت به دیزل شدند. در بیشینه سرعت (2800 rpm), بیودیزل روغن خاک رنگبر تاثیر مثبتی روی مصرف سوخت ویژه نسبت به دیزل داشته و در بار کامل مصرف سوخت ویژه کمتری نسبت به دیزل دارد. از طرف دیگر, این سوخت بازده حرارتی ترمزی را نیز بهبود داده و در بار کامل و سرعت 2800 rpm تقریبا 3.6 درصد در مقایسه با دیزل افزایش بازده نشان می دهد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    پوروثوقی، نوید، نیک بخت، علی محمد، جعفرمدار، صمد، طباطبایی، میثم، گلی، سیدامیرحسین، حبیب نیا، علی اکبر، و پاکزاد، محسن. (1391). بررسی تاثیر بیودیزل روغن پسماند و خاک رنگبر بر عملکرد و آلایندگی موتور دیزل. سوخت و احتراق، 5(2)، 35-45. SID. https://sid.ir/paper/138603/fa

    Vancouver: کپی

    پوروثوقی نوید، نیک بخت علی محمد، جعفرمدار صمد، طباطبایی میثم، گلی سیدامیرحسین، حبیب نیا علی اکبر، پاکزاد محسن. بررسی تاثیر بیودیزل روغن پسماند و خاک رنگبر بر عملکرد و آلایندگی موتور دیزل. سوخت و احتراق[Internet]. 1391؛5(2):35-45. Available from: https://sid.ir/paper/138603/fa

    IEEE: کپی

    نوید پوروثوقی، علی محمد نیک بخت، صمد جعفرمدار، میثم طباطبایی، سیدامیرحسین گلی، علی اکبر حبیب نیا، و محسن پاکزاد، “بررسی تاثیر بیودیزل روغن پسماند و خاک رنگبر بر عملکرد و آلایندگی موتور دیزل،” سوخت و احتراق، vol. 5، no. 2، pp. 35–45، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/138603/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button