مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله همایش

عنوان

مخاطب شناسی و همگرایی فرهنگی در رسانه

نویسندگان

پورکسمایی مریم

صفحات

 صفحه شروع | صفحه پایان

چکیده

 در این مقاله, به بررسی نقش فعالانه مخاطبان رسانه در گزینش, تفسیر و واکنش به محتوای رسانه ای پرداخته می شود. برخلاف دیدگاه سنتی که مخاطبان را صرفاً گیرندگان منفعل پیام های رسانه ای می دانست, این مقاله نشان می دهد که مخاطبان با توجه به پیشینه اجتماعی و علایق خود, به طور فعال در جستجوی محتوای مورد نظر خود هستند. مخاطبان رسانه ها, صرفاً مصرف کننده ی محتوای رسانه ای نیستند, بلکه آنها به طور فعال در فرایند تولید معنا مشارکت می کنند. مخاطبان با توجه به تجارب, باورها و ارزش های خود, محتوای رسانه ای را تفسیر و بازتعریف می کنند. با وجود نقش فعال مخاطبان, رسانه ها همچنان می توانند بر افکار و رفتار آنها تاثیر بگذارند. با این حال, این تاثیرگذاری یک فرآیند یک طرفه و مطلق نیست. مخاطبان می توانند پیام های رسانه ای را جذب, خنثی, دفع و یا در مقابل آنها موضع گیری کنند. در این مقاله, به بررسی رویکردهای نظری مختلف در خصوص مخاطبان رسانه, از جمله نظریه های مارکسیستی, فرهنگی و ساختارگرایانه پرداخته می شود. با توجه به تنوع قومیتی در ایران, نگرش مخاطبان به محتوای رسانه ای می تواند تحت تاثیر عوامل قومیتی نیز قرار بگیرد. در این مقاله, مروری بر نگرش قومیتی در ایران بر اساس داده های وزارت کشور ارائه می شود. مخاطبان رسانه ها, گروهی متنوع و پویا هستند که به طور فعال در فرایند تولید معنا از محتوای رسانه ای مشارکت می کنند. درک صحیح علایق, نیازها و سلایق مخاطبان برای تولید محتوای رسانه ای جذاب و موثر ضروری است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button