مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله همایش

عنوان

مطالعه تحلیلی پایان بازنمایی واقعیت در پست مدرنیسم

نویسندگان

علی رضایی احسان

صفحات

 صفحه شروع | صفحه پایان

چکیده

 شکل گیری نظام بازنمایی با طرح پرسش نسبت تصویر با واقعیت در آثار افلاطون و ارسطو نمود می یابد. هر دو با وجود اختلافِ نظر معرفت-شناختی, قائل به ماهیت تقلیدی هنرها بودند. با اختراع دوربین و بازتولید مکانیکی جهان در دوران مدرن بازنمایی واقعیت وارد مرحله جدیدی شد. مرحله ای که با در نظر گرفتن منطق تولید و بازتولید, زمینه را جهت بازتعریف پارادایم بازنمایی فراهم ساخت. پارادایمی که در دوران پست مدرن با ظهور فناوری دیجیتال و رسانه های جدید منجر به طرح مباحث چالشی از سوی نظریه پردازان در باب تغییر ماهیت نظام بازنمایی و در نهایت فروپاشی آن گردید. بر این اساس, پژوهش حاضر با استناد به منابع معتبر کتابخانه ای و الکترونیکی و تجزیه و تحلیل داده های کیفی انجام گرفته درصدد است تا نشان دهد مشخصه های نظریات بنیامین, بازن و بودریار درباره بازنمایی واقعیت چیست و چگونه این مشخصه ها در تعامل با یکدیگر فرآیند فروپاشی چنین نظامی را تبیین کرده اند. بررسی ها نشان می دهد, که بنیامین با طرح مشخصه هایی همچون بازتولید و تکثیرپذیری مکانیکی و تغییر مفهوم هاله و اصالت اثر هنری از تغییر ماهیت نظام بازنمایی سخن به میان می آورد. لیکن با تحلیلی یکسویه از کنار تأثیر این نظام بر ساختار واقعیت می گذرد؛ حال آنکه بازن در ادامه با بیان مشخصه های حذف نگرش سوبژکتیو, ثبت مکانیکی اثر هنری و عدم دخالت مستقیم عامل انسانی در فرآیند بازنمایی بر آشکارسازی نیمه پنهان واقعیت در دوران مدرن تأکید می ورزد. روندی که در عصر پست مدرن نهایتا با ایجاد خوانش های نوین از نسبت اثر هنری با واقعیت, بودریار را به سمت واقعیت شبیه سازی شده پیش می برد و مطرح می کند به دلیل تولید نسخه های بدل, مستقل و متکثر بدون ارجاع به جهان واقعی اثر هنری, بازنمایی واقعیت به سمت بازتولید واقعیت بی بنیاد یا به عبارت دیگر حادواقعیت پیشرفته است. چنانکه می توان تبیین کرد, نظام بازنمایی واقعیت در نتیجه آن از هم گسسته و دچار نوعی فروپاشی شده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button