مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله همایش

عنوان

تحلیل پدیدارشناسانه ی فیلمنامه های: آبی، سفید و قرمز نوشته ی: کریستوف کیشلوفسکی؛ با تاکید بر آراء: موریس مرلوپونتی

صفحات

 صفحه شروع | صفحه پایان

چکیده

 "پدیدارشناسی" ریشه در اندیشه و گفتارهای فلاسفه ای چون دکارت, هگل و هوسرل دارد. مرلوپونتی با پیروی از نگرش هوسرل و هایدگر, توانست به نظامی پدیدارشناختی در حوزه ی هنر برسد که برای درک, سنجش و فهم آثار هنری بسیار سودمند است. نگرش مرلوپونتی را می توان به شکلی آشکار در جهان سینما پی گرفت و عناصر ساختاری یک فیلم همچون فیلم نامه و تدوین را مورد مطالعه قرار داد. در این نگره, اثر هنری همچون یک پدیدارِ برآمده از ادراک و احساساتِ خالق ش و با توجه به تجربه ی زیسته و تنانگی اش مورد مطالعه و تفسیر قرار می گیرد. ماهیت ادراک حسی به گونه ای است که نه فقط خود سوژه, بلکه پیرامون ش را نیز دربرمی گیرد و آن را همچون یک تنِ زیسته در کنش های پیرامونی اش مطالعه می کند. در این مقاله که به تحلیل پدیدارشناختی در حوزه ی سینما و فیلم نامه های کریستوف کیشلوفسکی می پردازد, ابتدا به تاریخچه و خاستگاه های پدیدارشناسی به عنوان یک رویکرد فلسفی پرداخته ایم و چهره ها و متفکران شاخص آن و همچنین روش و رویکردهای مطالعاتی شان را توضیح داده ایم. در ادامه نیز به شکلی مستقل و با روش تحقیقی پدیدارشناختی, فیلم نامه ی سه رنگ: کیشلوفسکی را مطالعه کرده ایم و مولفه های ساختاری آن را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده ایم و با تاکید بر نگاه فلسفی و سینماتیک مرلوپونتی, معیار و الگویی در راستای مطالعاتِ پدیدارشناختی در سینما به دست آوردیم.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button