مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

85
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

5
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تأثیر برنامه توانمندسازی آموزش بالینی مبتنی بر رویکرد یادگیری خُرد بر یادگیری اساتید بالینی

صفحات

 صفحه شروع 14 | صفحه پایان 23

چکیده

 1مقدمه مطالعه حاضر باهدف تعیین تأثیر استفاده از روش یادگیری خرد در برنامه های توانمندسازی آموزش بالینی, در مقایسه با آموزش با ویدئوی ضبط شده کلاسیک, در بستر آموزش مجازی غیرهم زمان, بر مهارت های تشخیصی طراحی آموزش و ارزیابی بالینی در بین اساتید بالینی انجام شد.
روش ها این مطالعه نیمه تجربی با گروه کنترل غیر هم ارز در دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد انجام شد. مطالعه حاضر در 2 فاز, شامل طراحی محتوای یادگیری خرد با عنوان «تکنیک های آموزش بالینی مؤثر» و اجرای برنامه توانمندسازی در بستر آموزش مجازی غیرهم زمان انجام شد. هدف آموزش, رشد مهارت های تشخیص اساتید در طراحی و ارزیابی آموزشی بالینی اعضای هیئت علمی تعیین شد. فرایند طراحی و اجرای بسته آموزش الکترونیکی در 4 مرحله شامل طراحی, تولید, اجرای آموزش و ارزیابی بسته آموزشی انجام شد. گروه مداخله, آموزش را با استفاده از محتوای آموزشی بر اساس روش یادگیری خرد دریافت کردند. آموزش در گروه کنترل به صورت مجازی غیرهم زمان با استفاده از محتوای الکترونیکی (ویدئوی ضبط شده) بود. ارزیابی میزان مهارت های تشخیصی در فرایند طراحی آموزش و ارزیابی بالینی شرکت کنندگان با استفاده از سؤالات مبتنی بر سناریو (آزمون های تشریحی تغییر یافته) انجام شد. همچنین رضایتمندی آن ها با استفاده از پرسش نامه 9 سؤالی انجام شد. داده ها با استفاده از آزمون توصیفی (درصد و میانگین و انحراف معیار) و تحلیل آزمون T-Student انجام شد. 
یافته ها میانگین نمرات مهارت های تشخیصی طراحی آموزش و ارزیابی بالینی شرکت کنندگان در گروه مداخله قبل از آموزش 6±45 و بعد از آموزش 8±89 گزارش شد (P=0/0001). در گروه کنترل نمرات پیش آزمون 8±44 و نمرات پس از آموزش 14±76 بود. نتایج نشان داد رضایتمندی هر 2 گروه در سطح مطلوب بود, اما در گروه مداخله به طور معنی داری رضایتمندی بالاتر بود (P=0/009).
نتیجه گیری نتایج نشان داد آموزش مبتنی بر یادگیری خرد در برنامه های توانمندسازی اساتید بالینی, موجب بهبود مهارت های طراحی آموزش و ارزیابی آن ها شد. پیشنهاد می شود اصول یادگیری خرد در برنامه های توانمندسازی اعضای هئیت علمی استفاده شود.

چندرسانه ای

  • ثبت نشده است.
  • استنادها

    ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button