مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,385
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

939
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

انسان کامل از تجلی تا حلول

صفحات

 صفحه شروع 238 | صفحه پایان 257

چکیده

 انسان, علت غایی عالم افرینش است. هر چند به صورت ظاهر در مرحله آخر افرینش قرار گرفته است ولی به حسب معنی, نخستین خلقت است, زیرا مقصود از افرینش, ظهور صفات و افعال الهی است و انسان مظهر این ظهور است. به اعتقاد مولانا, اگرچه در ظاهر میوه از درخت پدید می اید, اما مقصود اصلی از درخت, میوه است. نیز در مورد انسان اوست که علت نهایی و ثمره افرینش است. این انسان که علت غایی افرینش است, محل تجلی صفات و اسما و افعال حقیقت مطلق است, اما دریغا که در تکاپوی زندگی مادی از لطیف ترین حقیقت روحانی خویش غافل گشته و مرات ضمیرش که تماشاگه جلوه های سرمدی بود, از غبار تعینات مادی, پوشیده گشته است:عشق خواهد کین سخن بیرون بوداینت دانی چرا غمار نیست                        اینه غماز نبود چون بودزان که زنگار از رخش ممتاز نیستزدودن این غبار, نتیجه شور و شوقی است که آدمی در رهایی از خود و نیل به عالم ملکوت دارد. با این شوق رهایی چنان در عرصه کشاکش تعینات نفس و جان, هم سو با جان به مقابله با نفس برمی خیزد که به مرحله فنا و بی خودی دست می یابد تا این که قبل از آن که بمیرد و قالب تن را رها کند, وجود را با هر چه در آن است از جسم و جان به پرواز در می آورد و مصداق این حدیث می گردد:«موتوا قبل ان تموتوا» مولانا نیز با طرح داستان هایی چون بازرگان و طوطی و ... نشان می دهد که غایت سلوک عارف همین مرگ ارادی است. این همان فنای در وجود معشوق است که اتصال را برای او ممکن می سازد. در این مقام است که سالک به شهود می رسد و آن چه می بیند و می شنود و انجام می دهد در حقیقت به حق است نه به خود. به نوعی استغراق می رسد که ناشی از حیرت عارف از مشاهده جلال حق است.رو که بی یسمع و بی یبصر توی                        سر توی چه جای صاحب سر تویدر این مقام اگر عارف بخواهد غوغای درونش را بازگو کند از آن جایی که درک این عالم بی متنها ورای حد آدم خاکی است و فقط عارف کامل ان را درک می نماید, سخنان او صورت شطحیات بخود می گیرد وگرنه از دید مولانا, نغمه ای که در درون انسان کامل است, انعکاس نغمه حق است و سخن حلاج در حقیقت اوای مرتعش تارهای وجودش بود, وجودی که بی خودی را تجربه می کرد, او نبود, حق بود.برمن از هستی من جز نام نیست                        در وجودم جز توای خوش کام نیستبه اعتقاد مولانا آن چه در این کمال, عارف بدان می رسد, استغراق در ذات حق است نه حلول زیرا در این مرتبه عارف به حق می پیوندد, جز به کل می رسد نه آن که کل گردد یا حق گردد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شنبه ای، رقیه. (1388). انسان کامل از تجلی تا حلول. پژوهشنامه ادب حماسی (پژوهش نامه فرهنگ و ادب، 1(9)، 238-257. SID. https://sid.ir/paper/140549/fa

    Vancouver: کپی

    شنبه ای رقیه. انسان کامل از تجلی تا حلول. پژوهشنامه ادب حماسی (پژوهش نامه فرهنگ و ادب[Internet]. 1388؛1(9):238-257. Available from: https://sid.ir/paper/140549/fa

    IEEE: کپی

    رقیه شنبه ای، “انسان کامل از تجلی تا حلول،” پژوهشنامه ادب حماسی (پژوهش نامه فرهنگ و ادب، vol. 1، no. 9، pp. 238–257، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/140549/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button