Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,568
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

936
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ساختار و معنای گوش اورون در گاهان

صفحات

 صفحه شروع 85 | صفحه پایان 96

چکیده

 بازشناسی واژه ها و مفاهیم اوستایی, بویژه گاهان, احتیاج به دانستن قانون های تحول زبان و تخصص در زبان های هم ریشه و هم عرض دارد. از آنجایی که بینش حاکم بر گاهان نوعی تفکر و نگرش به جهان هستی و راه های رسیدن به کمال آدمیت و آرامش و آسایش است و این مفاهیم با زبانی استعاری بیان شده است, استفاده از مکتب های فلسفی هم دوره و مقایسه آنها با کتاب های متاخر در شرق و شمال شرقی ایران ضروری است.در این گفتار واژه گئوش اورون از دید زبان شناسان غربی, متن های فارسی میانه و سنسکریت, پارسیان هند, پژوهندگان فارسی زبان و موبدان ایرانی بیان می شود. در تحلیل ساختاری و معنی اجزا ترکیب, اختلاف نظری میان اوستاشناسان ملاحظه نمی شود و واژه را «روان گاو» معنی می کنند, اما در معنی اصطلاحی واژه اتفاق نظر وجود ندارد. برخی از آن معنی روان گاو, یعنی چهار پای مورد احترام اقوام هند و ایرانی اراده کرده اند و در حقیقت کاربرد گاهان را شکایتی از ناحیه پیام آور به اورمزد دانسته اند که از کشتن بی رویه گاو یعنی چهار پایی که موجب آبادانی زمین و رونق کشاورزی بوده, شکوه کرده است. پاره ای دیگر «روح هستی» «روان آفرینش» را نیز برای آن پیشنهاد کرده اند. سنت زرتشتی بیشتر از آن معنی «روان زمین» -زمینی که مادر همه موجودات زنده است- برداشت می کند و «روان گاو» را به «روان مادر- زمین» ترجمه می کند. این معنی با آنچه در متن های میانه آمده و سپندارمذ, ایزد زمین را نقش مادر داده اند, نیز مناسب است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    بهمردی، اردشیر. (1391). ساختار و معنای گوش اورون در گاهان. پژوهشنامه ادب حماسی (پژوهش نامه فرهنگ و ادب، 8(14)، 85-96. SID. https://sid.ir/paper/140602/fa

    Vancouver: کپی

    بهمردی اردشیر. ساختار و معنای گوش اورون در گاهان. پژوهشنامه ادب حماسی (پژوهش نامه فرهنگ و ادب[Internet]. 1391؛8(14):85-96. Available from: https://sid.ir/paper/140602/fa

    IEEE: کپی

    اردشیر بهمردی، “ساختار و معنای گوش اورون در گاهان،” پژوهشنامه ادب حماسی (پژوهش نامه فرهنگ و ادب، vol. 8، no. 14، pp. 85–96، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/140602/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا