مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

524
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

174
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

هستی شناسی ابژه های داستانی با نگاهی به رای اینگاردن

صفحات

 صفحه شروع 231 | صفحه پایان 254

چکیده

ابژه های داستانی مانند «سیمرغ» و «رستم» یا «هملت» و «هلمز» همواره برای منطق دانان و نظریه پردازان ادراک گرفتاری آفریده اند. ریشه ی گرفتاری در اینجا است که از سویی درباره ی این ابژه ها می اندیشیم یا درباره ی آنها گزاره هایی صادق پیش می نهیم و از سوی دیگر ناتوان ایم از این که آنها را در جهان پیرامون خود بیابیم و نشان دهیم. بدینسان گروهی بر آن هستند که به هیچ رو چیزی همچون ابژه های داستانی در کار نیست و تنها فریبی زبانی ما را به پذیرش آنها وامی دارد. با این همه گروهی دیگر, که خود را از پذیرش این ابژه ها ناگزیر می یابند, در پی آن بوده اند تا شیوه ی هستی آنها را بررسی کنند. اینان یا ابژه های داستانی را ابژه هایی انتزاعی و ایدئال شمرده اند یا ابژه هایی ممکن یا حتی ابژه هایی ناموجود. با این همه, کار هر دو گروه با گرفتاری هایی رویارو بوده است. در این میان, اینگاردن گره کار را در این می بیند که هستی-شناسان تاکنون یکی از نحوه های ممکن هستی را نادیده گرفته اند. بدینسان, او به بازنگری در نحوه های هستی می پردازد و از این رهگذر, هم برای ابژه های داستانی جایی باز می کند هم برای آثار هنری و دیگر ابژه های فرهنگی. او ابژه های داستانی را دارای نحوه ی هستی محضاً قصدی می شمرد. بدین معنا که هستی آنها, گرچه متعالی از آگاهی است, از جهات گوناگون به کنش های آگاهی وابسته است. در این نوشته نخست از نگرش های پیشین یاد می کنیم و سپس رای اینگاردن را پیش می نهیم.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    غلامی فرد، وحید. (1398). هستی شناسی ابژه های داستانی با نگاهی به رای اینگاردن. پژوهشهای فلسفی (نشریه دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تبریز)، 13(27 )، 231-254. SID. https://sid.ir/paper/140829/fa

    Vancouver: کپی

    غلامی فرد وحید. هستی شناسی ابژه های داستانی با نگاهی به رای اینگاردن. پژوهشهای فلسفی (نشریه دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تبریز)[Internet]. 1398؛13(27 ):231-254. Available from: https://sid.ir/paper/140829/fa

    IEEE: کپی

    وحید غلامی فرد، “هستی شناسی ابژه های داستانی با نگاهی به رای اینگاردن،” پژوهشهای فلسفی (نشریه دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تبریز)، vol. 13، no. 27 ، pp. 231–254، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/140829/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button