مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,165
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

675
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بازنمایی اندیشه ی مارتین هایدگر در سینمای آندری تارکوفسکی

صفحات

 صفحه شروع 157 | صفحه پایان 174

چکیده

 وقتی از ارتباط سینما و فلسفه سخن می گوییم, درواقع, از چه سخن می گوییم؟ هنگامی که از نزدیکی و ارتباط آثار سینماییِ یک کارگردان با اندیشه ی یک فیلسوف بحث می کنیم, مرادمان چیست؟ گفت وگو درباره ی همسایگی و قرابت میان اندیشه های یک فیلسوف و آثار هنری یک سینماگر, نیازمند شناختی دقیق از اندیشه های آن فیلسوف و نیز فهم اندیشه ی بازنمایی شده در یک اثر یا دسته ای از آثار سینمایی است. آندری تارکوفسکی (19861932) فیلم ساز و نظریه پرداز سینمایی روس, در آثار سینمایی خود به مسائلی می پردازد که در متن اندیشه فیلسوفان اگزیستانسیالیسم, از جمله مارتین هایدگر (1976 1889), فیلسوف آلمانی, از جایگاه ویژه ای برخوردارند. با در نظر داشتن ارتباط هنر و به طور خاص سینما با فلسفه و نیز مسائل کلیدی و ضروریات مهم درباره ی سینما و چگونگی تطبیق و تقریب اندیشه های یک فیلسوف با یک هنرمند, می توان وجوه اشتراکی میان اندیشه ی سینمایی شده ی تارکوفسکی و تفکر هایدگر, به خصوص در مسائلی, همچون "مرگ", "زمان", "امید و تیمارداشت" و نیز "درراه بودن" استنباط کرد. تارکوفسکی در فیلم هایی مانند "استاکر", "ایثار", "آینه" و "نوستالژیا", چنین دغدغه هایی داشته و این نوشتار می کوشد تا از معبر تطبیق و تقریب, وجوه اشتراک اندیشه های این فیلم ساز با هایدگر را واکاوی نماید.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    موسوی نژاد، سیدمهدی، و رعایت جهرمی، محمد. (1397). بازنمایی اندیشه ی مارتین هایدگر در سینمای آندری تارکوفسکی. پژوهشهای فلسفی (نشریه دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تبریز)، 12(23 )، 157-174. SID. https://sid.ir/paper/140988/fa

    Vancouver: کپی

    موسوی نژاد سیدمهدی، رعایت جهرمی محمد. بازنمایی اندیشه ی مارتین هایدگر در سینمای آندری تارکوفسکی. پژوهشهای فلسفی (نشریه دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تبریز)[Internet]. 1397؛12(23 ):157-174. Available from: https://sid.ir/paper/140988/fa

    IEEE: کپی

    سیدمهدی موسوی نژاد، و محمد رعایت جهرمی، “بازنمایی اندیشه ی مارتین هایدگر در سینمای آندری تارکوفسکی،” پژوهشهای فلسفی (نشریه دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تبریز)، vol. 12، no. 23 ، pp. 157–174، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/140988/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button