مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,384
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

622
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

الگوی انتقال قیمت در صنعت گوشت گاو ایران

صفحات

 صفحه شروع 23 | صفحه پایان 32

چکیده

 یکی از مسایل مهمی که سطح رفاه تولیدکنندگان, عوامل بازاریابی و مصرف کنندگان یک کالا را تحت تاثیر قرار می دهد, اثرپذیری قیمت در یک سطح بازار نسبت به تغییرات قیمت در سطوح دیگر بازار (چگونگی انتقال قیمت) آن کالا است. به دلیل اهمیت گوشت گاو در تامین نیاز غذایی خانوار, تعداد قابل توجه تولیدکنندگان این محصول در کشور و نارضایتی مصرف کنندگان و تولیدکنندگان از زیاد بودن حاشیه بازار این ماده غذایی, هدف این مقاله بررسی چگونگی انتقال قیمت بین سطوح مختلف بازار گوشت گاو ایران است. در مقاله حاضر با استفاده از آمار ماهانه قیمت گاو زنده در گاوداری و قیمت در کشتارگاه و خرده فروشی گوشت گاو در سال های 84-1377 و به کارگیری الگوی تصحیح خطا, چگونگی انتقال قیمت گوشت گاو از گاوداری تا کشتارگاه, از کشتارگاه تا خرده فروشی و از گاوداری تا خرده فروشی بررسی شد. نتایج نشان داد که انتقال قیمت در تمام سطوح بازار گوشت گاو ایران در بلندمدت متقارن و در کوتاه مدت از گاوداری تا خرده فروشی و از گاوداری تا کشتارگاه نامتقارن است. کشش های انتقال قیمت نشان می دهند که افزایش های قیمت گاو زنده در گاوداری با شدت بیشتری به سطح خرده فروشی منتقل می شوند در حالی که کاهش های قیمت, به کندی به سطوح بالاتر بازار انتقال می یابند. در نتیجه عدم تقارن در انتقال قیمت در بازار گوشت گاو, مصرف کنندگان این کالا قیمتی بیشتر از قیمت تمام شده محصول می پردازند و عوامل بازاریابی این کالا از نوسانات قیمت, سود کسب می کنند.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نیکوکار، افسانه، حسینی، سیدصفدر، و دوراندیش، آرش. (1389). الگوی انتقال قیمت در صنعت گوشت گاو ایران. اقتصاد و توسعه کشاورزی (علوم و صنایع کشاورزی)، 24(1)، 23-32. SID. https://sid.ir/paper/142018/fa

    Vancouver: کپی

    نیکوکار افسانه، حسینی سیدصفدر، دوراندیش آرش. الگوی انتقال قیمت در صنعت گوشت گاو ایران. اقتصاد و توسعه کشاورزی (علوم و صنایع کشاورزی)[Internet]. 1389؛24(1):23-32. Available from: https://sid.ir/paper/142018/fa

    IEEE: کپی

    افسانه نیکوکار، سیدصفدر حسینی، و آرش دوراندیش، “الگوی انتقال قیمت در صنعت گوشت گاو ایران،” اقتصاد و توسعه کشاورزی (علوم و صنایع کشاورزی)، vol. 24، no. 1، pp. 23–32، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/142018/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button