مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,539
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,468
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بازیابی لایه های هویتی در هنر دوره قاجار (مطالعه موردی روی کاشی های دوره قاجار)

صفحات

 صفحه شروع 17 | صفحه پایان 29

چکیده

 مساله هویت در هنر, به عوامل گوناگونی چون اعتقادات و اندیشه های مذهبی, جهان بینی, روابط اجتماعی و سیاسی, پیشینه و قدمت تاریخی و مواردی از این دست بستگی دارد. همچنین هویت موجود در اثر هنری, هویتی تک بُعدی نیست بلکه دارای وجوه و لایه های مختلفی است که هر وجه از آن به عوامل متفاوتی باز می گردد. لذا هر اثر هنری می تواند دارای تعداد لایه های هویتی باشد که یک یا چند لایه در سطوحی پنهان از مخاطب قرار دارند و یک لایه شاخص در اولویت قرار می گیرد. لازم به ذکر است که این لایه های پنهان یا کم اهمیت تر, بر نمود لایه هویتی بارز تاثیر خواهند داشت. دوره قاجار از جمله ادوار شاخص در ایران است که هنر آن با توجه به مسائل سیاسی و اجتماعی و رجوع به فرهنگ ایران باستان و نیز ارتباط گسترده با غرب, از وجوه مختلفی برخوردار است لذا می توان لایه های هویتی چندگانه ای را در هنر دوره قاجار باز شناخت. این مقاله درصدد پاسخ به این سوال ها است: لایه های هویتی موجود در هنر دوره قاجار کدامند؟ در کاشیکاری دوره قاجار, کدام لایه های هویتی بروز و ظهور بیشتری داشته اند؟ نتایج نشان داد که چهار لایه هویتی شامل: ایران باستان, ایرانی _اسلامی, فرنگی مآبی و اسلامی در هنر دوره قاجار قابل بازیابی است و در هر گونه هنری, هر کدام از این لایه ها اهمیت بیشتری داشته اند. روش تحقیق این مقاله توصیفی _ تحلیلی بوده و روش گردآوری اطلاعات, کتابخانه ای است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شیرازی، ماه منیر، و موسوی لر، اشرف السادات. (1396). بازیابی لایه های هویتی در هنر دوره قاجار (مطالعه موردی روی کاشی های دوره قاجار). نگره، 12(41 )، 17-29. SID. https://sid.ir/paper/142895/fa

    Vancouver: کپی

    شیرازی ماه منیر، موسوی لر اشرف السادات. بازیابی لایه های هویتی در هنر دوره قاجار (مطالعه موردی روی کاشی های دوره قاجار). نگره[Internet]. 1396؛12(41 ):17-29. Available from: https://sid.ir/paper/142895/fa

    IEEE: کپی

    ماه منیر شیرازی، و اشرف السادات موسوی لر، “بازیابی لایه های هویتی در هنر دوره قاجار (مطالعه موردی روی کاشی های دوره قاجار)،” نگره، vol. 12، no. 41 ، pp. 17–29، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/142895/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button