مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

9,167
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,972
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تداوم حیات نماد کوه و درخت در هنر تصویری کهن ایران و نمود آن بر فرش های معاصر ایرانی

صفحات

 صفحه شروع 21 | صفحه پایان 31

کلیدواژه

چکیده

 در ایام کهن چنین تلقی می شد که درختان مقدس با نیروی نهفته در خود, زندگی انسانی و حیوانی را رشد می دهند و به این دلیل مورد ستایش قرار می گرفتند. در بررسی و مطالعه اسطورها, می خوانیم درخت زندگی و میوه آن که باعث حیات جاوید می گردد و درخت کیهانی که در مرکز جهان قرار دارد, همواره ارتباط با کوه یا سنگ مقدس بیان می گردد. با توجه به این موضوع در برخی آثار هنری و فرش های معاصر ایرانی درختانی مرتبط با کوه یا سنگ تصویر شده اند. پژوهش پیش رو در پی پاسخ به این پرسش بوده که درخت قرار گرفته بر فراز نگاره مثلثی شکل در بعضی از فرش های معاصر ایرانی که قدمتی نزدیک به یک قرن دارد چرا به عنوان طرح درخت زندگی شناخته می شده و نمونه های مختلف تصویری این دو نماد در فرش معاصر ایران کدام است. به این دلیل ضمن بررسی مفهوم اسطوره ای ارتباط درخت و کوه در اساطیر ایرانی, نمود آن ها در آثار هنری باستانی و دوره اسلامی تحلیل و سپس در فرش های معاصر ایرانی نیز بررسی شده است. روش تحقیق این پژوهش تحلیلی – تاریخی است و روش گردآوری اطلاعات اسنادی و کتابخانه ای است. بر این اساس درخت زندگی در اسطوره های ایرانی همواره با کوه مقدس پیوند داشته است. این موضوع از دوران کهن در آثار تصویری هنری ایران و در برخی فرش های معاصر نیز مشاهده می شود؛ در این فرش ها نقشمایه کوه به شکل مثلثی متشکل از نگاره های دالبری شکل, همراه با درختی در راس ترسیم شده که پرندگان و حیوانات اسطوره ای محافظان آن می باشند. در برخی موارد درخت سرو, گاه با شاخ و گاه به شکل هندسی بر روی مثلثی قرار دارد. این قالب تصویری از دوران کهن در ایران شناخته شده است. مطابقت های تصویری نشان می دهد تصویرگری کوه و درخت در فرش های معاصر ایران تداوم همان سنت های تصویری کهن این دو نماد است. مطالعات اسطوره ای نشان می دهد که مفهوم برکت, باروری و تجدید حیات و تجسم نیروهای زندگی بخش یکی از عمیق ترین مفاهیم این نوع نقش پردازی است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عابددوست، حسین، و کاظم پور، زیبا. (1390). تداوم حیات نماد کوه و درخت در هنر تصویری کهن ایران و نمود آن بر فرش های معاصر ایرانی. نگره، 6(20)، 21-31. SID. https://sid.ir/paper/142919/fa

    Vancouver: کپی

    عابددوست حسین، کاظم پور زیبا. تداوم حیات نماد کوه و درخت در هنر تصویری کهن ایران و نمود آن بر فرش های معاصر ایرانی. نگره[Internet]. 1390؛6(20):21-31. Available from: https://sid.ir/paper/142919/fa

    IEEE: کپی

    حسین عابددوست، و زیبا کاظم پور، “تداوم حیات نماد کوه و درخت در هنر تصویری کهن ایران و نمود آن بر فرش های معاصر ایرانی،” نگره، vol. 6، no. 20، pp. 21–31، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/142919/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button