مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,930
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

3,168
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی زمینه های رواج عکاسی و انواع تبلیغات و شیوه های آن در دوره قاجار

صفحات

 صفحه شروع 69 | صفحه پایان 85

چکیده

 عکاسی در سال 1255-1839 در دوره محمدشاه قاجار به ایران راه یافت و ناصرالدین میرزا ولیعهد با علاقه فراوان آن را فرا گرفت و در دوره پادشاهی اش نیز به عکاسی پرداخت و در ترویج آن کوشید. ورود سیاحان, وابستگان نظامی و سیاسی به همراه عکاسان و نمونه های عکس های اروپاییان با تجهیزات عکاسی, زمینه های رواج این فن و هنر را در دربار قاجار و برخی شهرها فراهم نمود. از سویی تمایل دربار و افراد سرشناس برای تثبیت تصاویرشان بر این مساله افزود. با رونق سفارشات مختلف, عکاسخانه های مختلف در پایتخت و برخی شهرها دایر و عکاسان نیز به شیوه های متنوع جهت معرفی و رونق کار خود به تدریج شروع به تبلیغات نمودند. در نمونه های این تبلیغات معمولا آدرس عکاسخانه, نام عکاس همراه با تصاویر یا عناصر تزئینی و غیره برای اطلاع عموم به چاپ می رسید. از نمونه های تبلیغاتی می توان به کارت ویزیت, اعلان های دیواری, نشان های تبلیغاتی, انتشار آگهی در روزنامه ها یا ممهورکردن پشت عکس های چاپ شده, اشاره نمود. کلیه مواد تبلیغی مورد اشاره متناسب با وضعیت چاپ در دوره قاجار به صورت سیاه و سفید منتشر شده است. به کارگیری عناصر تصویری و تزئینی غیرایرانی که هم زمان در اروپا به چاپ می رسید در برخی انواع تبلیغات به وفور دیده می شود, این نمونه ها به شدت تحت تاثیر نمونه های وارداتی است ولی گاه با ترکیب عناصر تصویری و تزئینی و نوشتار ایرانی همراه بود. هدف این مقاله بررسی زمینه های رواج عکاسی و در پی آن بهره گیری از شیوه های تبلیغاتی, بررسی اشتراکات عناصر بصری استفاده شده در انواع تبلیغات, شیوه طراحی, تایپوگرافی (حروف نگاری), نماد و نشانه های به کار رفته در آن ها است. شیوه تحقیق این مقاله توصیفی-تحلیلی و روش گردآوری اطلاعات آن کتابخانه ای است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شیرازی، ماه منیر. (1390). بررسی زمینه های رواج عکاسی و انواع تبلیغات و شیوه های آن در دوره قاجار. نگره، 6(20)، 69-85. SID. https://sid.ir/paper/142924/fa

    Vancouver: کپی

    شیرازی ماه منیر. بررسی زمینه های رواج عکاسی و انواع تبلیغات و شیوه های آن در دوره قاجار. نگره[Internet]. 1390؛6(20):69-85. Available from: https://sid.ir/paper/142924/fa

    IEEE: کپی

    ماه منیر شیرازی، “بررسی زمینه های رواج عکاسی و انواع تبلیغات و شیوه های آن در دوره قاجار،” نگره، vol. 6، no. 20، pp. 69–85، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/142924/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button