مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

4,718
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

3,928
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

سیر تحول کتیبه های ثلث در معماری ایران (صفوی تا قاجار)

صفحات

 صفحه شروع 29 | صفحه پایان 40

چکیده

 خط ثلث یکی از اقلام مهم خوشنویسی در هنر ایرانی و اسلامی می باشد که برگرفته از خط کوفی است. ابن مقله بیضاوی, ابن بواب و یاقوت در پیدایش, تکمیل و نظام مند کردن آن, نقش مهم و اساسی داشته اند. ساختار و قابلیت های حرکتی خط ثلث, در دو محور عمودی مانند «الف ها» و حرکت های افقی مانند «ی» معکوس, همراه با ترکیبات پیچیده, به کمک گردش حروف مختلف, توانایی بالایی به این خط بخشیده است. این خط حالتی ایستا, محکم و استوار دارد و سازگاری متناسبی با کتیبه نگاری دارد. از دوران ایلخانی کتیبه نگاری با خط ثلث آغاز و تا به امروز هم چنان ادامه دارد. دوره تیموری نقطه اوج و فراز خط ثلث و دوره قاجار به جهت اندام, مفردات و قدرت حروف, نقطه فرود و تنزل می باشد اما از نظر خلاقیت, تنوع رنگ و شادابی, آثار کم نظیری در این دوره خلق شده است. در دوره قاجار از اهمیت خط ثلث کاسته و خط نستعلیق توسعه چشمگیری پیدا کرد. کتیبه های ثلث دوره صفوی از نظر مصالح متنوع هستند و از جهت اجرا, دارای استحکام خوبی می باشند. این خط به دلیل گستردگی بناها رشد و افزایش قابل توجهی پیدا کرده و هنرمندان مطرحی چون علیرضا عباسی به کتیبه نگاری رو آوردند. این مقاله با درنظر گرفتن تنوع و ازدیاد کتیبه ها بر اساس بناهای شاخص مانند مساجد جامع به روش توصیفی و تحلیلی به ویژگی ها و تفاوت های فنی کتیبه های ثلث در این دو دوره پرداخته است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    مکی نژاد، مهدی. (1388). سیر تحول کتیبه های ثلث در معماری ایران (صفوی تا قاجار). نگره، 4(13)، 29-40. SID. https://sid.ir/paper/142961/fa

    Vancouver: کپی

    مکی نژاد مهدی. سیر تحول کتیبه های ثلث در معماری ایران (صفوی تا قاجار). نگره[Internet]. 1388؛4(13):29-40. Available from: https://sid.ir/paper/142961/fa

    IEEE: کپی

    مهدی مکی نژاد، “سیر تحول کتیبه های ثلث در معماری ایران (صفوی تا قاجار)،” نگره، vol. 4، no. 13، pp. 29–40، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/142961/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button