مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,070
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,635
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مطالعه تطبیقی نشانه های بصری در آینه کاری ایرانی با نقاشی آپ آرت

صفحات

 صفحه شروع 74 | صفحه پایان 87

چکیده

 هنر آینه کاری از هنرهای سنتی ایران است که عمدتا در تزیینات داخلی بناهای تاریخی به ویژه اماکن مذهبی کاربرد دارد. بهره گیری از این هنر همواره در راستای تحقق بخشیدن به کیفیت معنوی بنا و تجسم عالم مثال در اندیشه عرفا و هنرمندان ایرانی صورت گرفته است و همچون پلی ساحت قدسی و قلمرو انسانی را به یکدیگر پیوند می دهد. در این رشته هنری, آینه کار با استفاده از آینه و برش آن به اشکال متنوع ساختاری از نقوش به هم تنیده هندسی ایجاد می کند. این نقوش از طریق محاسبه و برحسب روابط و تناسبات ریاضی سازمان یافته و نوعی فضای تصویری مستقل به وجود می آورند. این نحوه از نمایش فضا به ایجاد یک فضای تجسمی گسترده کمک می کند, تا جایی که رخدادها و سبک های هنر نوین به ویژه نقاشی آپ آرت به لحاظ بصری با این هنر قابل مقایسه هستند. این مقاله تلاشی است برای پاسخ گویی به این مساله که آیا نشانه های زیبایی شناختی در آینه کاری ایرانی و نقاشی آپ آرت هم طراز و هم شأن هستند؟ از این رو با بهره جستن از روش توصیفی تحلیلی و با شیوه جمع آوری اطلاعات کتابخانه ای و میدانی به مطالعه پاره ای از وجوه اشتراک نمونه های مدنظر می پردازیم. حاصل تطبیق و نتیجه بررسی ها نشان می دهد که 1.آینه کاری ایرانی سازمانی دقیقا محاسبه شده از سطح های تصویری و نظامی از روابط فضایی را کشف کرده است و آن را به طرزی منطقی به وسیله قطعات آینه عرضه می دارد. 2.نشانه های بصری به کاررفته در آینه کاری ایرانی و نقاشی آپ آرت فارغ از مجموع شرایط زمانی و مکانی به صورت مشابه به کار رفته است. 3.نشانه های بصری همچون توهم بصری, کیفیت دیداری, تضاد رنگی قبل از اینکه در نظام زیبایی شناسی نقاشی نوین پدیدار شود در هنر آینه کاری ایرانی متجلی شده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    پورزرین، رضا. (1392). مطالعه تطبیقی نشانه های بصری در آینه کاری ایرانی با نقاشی آپ آرت. نگره، 8(27)، 74-87. SID. https://sid.ir/paper/142977/fa

    Vancouver: کپی

    پورزرین رضا. مطالعه تطبیقی نشانه های بصری در آینه کاری ایرانی با نقاشی آپ آرت. نگره[Internet]. 1392؛8(27):74-87. Available from: https://sid.ir/paper/142977/fa

    IEEE: کپی

    رضا پورزرین، “مطالعه تطبیقی نشانه های بصری در آینه کاری ایرانی با نقاشی آپ آرت،” نگره، vol. 8، no. 27، pp. 74–87، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/142977/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button