مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

963
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,154
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تجلی عدد چهار در نقوش سفالینه های پیش از تاریخ در ایران

صفحات

 صفحه شروع 52 | صفحه پایان 71

چکیده

 میان اقوام و فرهنگ ها, برخی اعداد اهمیت ویژه ای دارند و به نظر می رسد که عدد چهار در فرهنگ و هنر ایران به ویژه هنر سفالگری, از اولویتی خاص برخوردار است. سفالگران با منقوش کردن سفالینه ها, از آن ها به عنوان جایگاهی برای بیان افکار, عواطف و تجسم باورهای خود بهره می گرفته اند. با بررسی سفالینه های پیش از تاریخ در ایران, به نقوشی برمی خوریم که بر پایه ی تقسیمات چهارگانه تصویر شده اند. پژوهش حاضر به این سؤال اصلی می پردازد که این نقوش چه مفاهیمی را برای مردمان آن زمان داشته است؟ و نگاهی پیرامون مفاهیم, نمادها و کاربرد عدد چهار و علت حضور این عدد در سفالینه های پیش از تاریخ در ایران دارد و در تلاش است که تلقی انسان نخستین را از این عدد در چگونگی پیدایش برخی نقوش ذکر کند. روش این پژوهش توصیفی-تحلیلی بوده و گردآوری اطلاعات آن به شیوه ی اسنادی انجام شده است. از نتایج این پژوهش برمی آید که نمود عدد چهار در بستر سفالینه ها, با فکر و اندیشه ای پایدار و عمیق گره خورده است که با ماهیت سفال _که به دلیل نقش عناصر چهارگانه در ساخت آن, بالقوه «چهار» را در ساختارش داراست_ بی ارتباط نیست. هم چنین با توجه به شناخت انسان از چهارگانه های موجود در طبیعت و اهمیت آن ها در زندگی وی, و نیز به سبب دامنه ی محدود حس عددی انسان و این که چهار احتمالاً برای بشر نخستین نماد آخرین حد شمارش بوده است, می توان مفاهیمی چون طلب برکت و حاصلخیزی برای گیاهان, باروری و بقای حیوانات, غلبه ی انسان ها بر نیروهای شر و جز این ها را به این نقوش نسبت داد. همچنین نتایج این تحقیق حاکی از آن است که این عدد در قالب ها و شکل های متفاوتی نمود یافته است که در 5 گروهِ نقوش خطی, هندسی, گیاهی, حیوانی و انسانی قابل دسته بندی هستند که می توان با احتیاط ادعا کرد که بیش ترین تجلی عدد چهار در سفالینه های پیش از تاریخ در ایران در قالب نقوش هندسی و کم ترین نمود آن در نقوش انسانی بوده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شفیعی سرارودی، مهرنوش، و حسن نسب، مهسا. (1397). تجلی عدد چهار در نقوش سفالینه های پیش از تاریخ در ایران. نگره، 13(45 )، 52-71. SID. https://sid.ir/paper/143003/fa

    Vancouver: کپی

    شفیعی سرارودی مهرنوش، حسن نسب مهسا. تجلی عدد چهار در نقوش سفالینه های پیش از تاریخ در ایران. نگره[Internet]. 1397؛13(45 ):52-71. Available from: https://sid.ir/paper/143003/fa

    IEEE: کپی

    مهرنوش شفیعی سرارودی، و مهسا حسن نسب، “تجلی عدد چهار در نقوش سفالینه های پیش از تاریخ در ایران،” نگره، vol. 13، no. 45 ، pp. 52–71، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/143003/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button