Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

499
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,036
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی سیر تحول طلاکاری قرآن های موزه ی آستان قدس رضوی از ابتدا تا دوره ی قاجار

صفحات

 صفحه شروع 5 | صفحه پایان 19

چکیده

قرآن کریم پراهمیت ترین متن اسلامی است که همواره از ابتدای دوره ی اسلامی تاکنون اقوام مختلف جهان اسلام از جمله ایرانیان را بر آن داشته که بالاترین هنر خود را در آراستن آن به کار گیرند. هنرمندان ایرانی پس از اسلام هر ورق قرآن را با استفاده از طلا تبدیل به اثری نفیس در نهایت زیبایی کرده اند. هدف از انجام این پژوهش مشخص نمودن روند تزئین قرآن ها با طلا بوده و این پرسش مطرح است که در طی قرون اسلامی میزان به کارگیری طلا برای آراستن قرآن ها تا چه اندازه تغییر کرده است. در گنجینه قرآن های موزه ی آستان قدس رضوی سیر تحول طلاکاری قرآن ها از دوران اولیه ی اسلامی تا دوره ی قاجار به طور آشکاری مشهود است. با استفاده از این منبع پرشکوه, سیر تغییرات تزئین با طلا مورد مطالعه قرار می گیرد. در آغاز, فقط بخش های کوچکی در قرآن ها تذهیب می شد, ولی در دوره های بعد این تزئین گسترش پیدا کرده و پیدایش تدریجی آرایه ها دیده می شود که در ابتدا تک رنگ بوده و در طی قرون الوان دیگری به آنها افزوده شده به طوریکه اوج تذهیب و طلاکاری قرآن را در دوره صفوی شاهدیم و از آن پس به دلیل رواج چاپ سنگی در دوره ی قاجار تزئین قرآن ها کاهش می یابد. با مطالعه این سیر تحول در می یابیم که طلاکاری قرآن ها نسبت به دوران اولیه اسلامی سیر صعودی و پیشرونده داشته است. این دریافت, افق جدیدتری را نسبت به زیبایی شناسی هنر اسلامی پیش رو قرار داده و تأثیر دوره های تاریخی مختلف بر آن را تبیین می کند. رویکرد این پژوهش تاریخی بوده و به شیوه توصیفی-تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه ای و مطالعات میدانی صورت گرفته است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    غفارپوری، ثریا. (1396). بررسی سیر تحول طلاکاری قرآن های موزه ی آستان قدس رضوی از ابتدا تا دوره ی قاجار. نگره، 12(42 g00650)، 5-19. SID. https://sid.ir/paper/143029/fa

    Vancouver: کپی

    غفارپوری ثریا. بررسی سیر تحول طلاکاری قرآن های موزه ی آستان قدس رضوی از ابتدا تا دوره ی قاجار. نگره[Internet]. 1396؛12(42 g00650):5-19. Available from: https://sid.ir/paper/143029/fa

    IEEE: کپی

    ثریا غفارپوری، “بررسی سیر تحول طلاکاری قرآن های موزه ی آستان قدس رضوی از ابتدا تا دوره ی قاجار،” نگره، vol. 12، no. 42 g00650، pp. 5–19، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/143029/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا