Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,352
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

634
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی رابطه وضعیت شنوایی با درک واژه های مترادف در دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی

صفحات

 صفحه شروع 455 | صفحه پایان 462

چکیده

 مقدمه: کودکان آسیب دیده شنوایی شدید تا عمیق در درک و اکتساب زبان گفتاری مشکلات زیادی دارند. امروزه تحقیقات از اندازه گیری میزان واژگان به سمت درک فرایندهای یادگیری واژه ها, که شامل رشد مقوله معنی شناسی در این کودکان است, سوق داده شده اند. هدف از این پژوهش, بررسی تفاوت بین دانش آموزان شنوا و آسیب دیده شنوایی, در یکی از جنبه های معنی شناسی و درک واژه های مترادف بوده است.مواد و روش ها: این مطالعه از نوع توصیفی– تحلیلی- مقطعی بود. در این پژوهش 78 دانش آموز پایه پنجم ابتدایی شهر اصفهان در دو گروه 52 نفری شنوا و 26 نفری آسیب دیده شنوایی مورد مطالعه قرار گرفتند. در جمع آوری داده ها از دو آزمون نوشتاری استفاده شد؛ که آزمودنی ها می بایست در یک آزمون, مترادف واژه موردنظر را در بافت جمله و در آزمون دیگر, مترادف واژه را در خارج از بافت جمله می نوشتند.یافته ها: تفاوت معنی داری بین گروه شنوا و گروه آسیب شنوایی در هر دو آزمون مشاهده گردید ( .(P<0.05توانایی هر دو گروه دانش آموز در درک واژه های مترادف در بافت جمله, به طور معنی داری بالاتر از درک واژه های مترادف در خارج از بافت جمله بود (.(P<0.05نتیجه‎ گیری: با توجه به اختلاف بین گروه شنوا با گروه آسیب دیده شنوایی, به نظر می رسد که مقوله معنی شناختی همچون سایر مهارت های زبانی تحت تاثیر سلامت شنوایی می باشد. به علاوه تفاوت نمرات در دو آزمون, نشان دهنده ساده تر بودن آزمون درک واژه های مترادف در بافت جمله می باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ربیعی، آتوسا، شفیعی، بیژن، و مدرسی، محبوبه. (1390). بررسی رابطه وضعیت شنوایی با درک واژه های مترادف در دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی. پژوهش در علوم توانبخشی، 7(4)، 455-462. SID. https://sid.ir/paper/143877/fa

    Vancouver: کپی

    ربیعی آتوسا، شفیعی بیژن، مدرسی محبوبه. بررسی رابطه وضعیت شنوایی با درک واژه های مترادف در دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی. پژوهش در علوم توانبخشی[Internet]. 1390؛7(4):455-462. Available from: https://sid.ir/paper/143877/fa

    IEEE: کپی

    آتوسا ربیعی، بیژن شفیعی، و محبوبه مدرسی، “بررسی رابطه وضعیت شنوایی با درک واژه های مترادف در دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی،” پژوهش در علوم توانبخشی، vol. 7، no. 4، pp. 455–462، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/143877/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا