مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,482
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

595
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تعیین روایی و اعتبار آزمون اطلاعات آوایی در کودکان 3 تا 6 ساله شهر اصفهان

صفحات

 صفحه شروع 153 | صفحه پایان 160

چکیده

 مقدمه: اختلال در تلفظ صداها, شایع ترین اختلال گفتاری است و شیوع آن در کودکان دبستانی حدود 8.7 درصد می باشد. در بحث اختلالات تلفظی صداها, تشخیص و ارزیابی دو عامل مهم می باشند. در ارزیابی می توان از آزمون های رسمی و غیر رسمی استفاده نمود. آسیب شناسان گفتار و زبان در ایران برای ارزیابی اختلال در تلفظ صداها به طور وسیعی از آزمون اطلاعات آوایی استفاده می کنند که متاسفانه تاکنون اعتبار و روایی این آزمون مشخص نگردیده است. هدف از این مطالعه, ارایه اعتبار و روایی آزمون اطلاعات آوایی بود تا سرآغازی برای استاندارد شدن این آزمون باشد.مواد و روش ها: مطالعه حاضر از نوع توصیفی و روش شناسی بود. روایی محتوایی آزمون با اعلام نظر 20 آسیب شناس گفتار و زبان تعیین گردید. پس از این مرحله آزمون بر روی 150 کودک 3 تا 6 ساله اجرا و برای تعیین اعتبار آزمون از دو روش Kuder-Richardson 20 و بازآزمایی استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها توسط نرم افزار SPSS نسخه 13 صورت گرفت.یافته ها: مقدار CVR Content validity ratio)) برای واژه ها به استثنای /kætòæl/ بالاتر از 42 درصد بود. نتایج حاصل بر اساس روش Kuder-Richardson 20 و ضریب همبستگی در هر 3 گروه سنی نشان داد که آزمون اعتبار لازم را دارا می باشد.نتیجه گیری: نتایج حاصل از این پژ‍وهش نشان داد که آزمون اطلاعات آوایی از اعتبار و روایی لازم برخوردار است. در حقیقت آزمون دقت و صحت کافی دارد تا بتوان از آن در تشخیص و ارزیابی استفاده نمود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    قسیسین، لیلا، احمدی، طاهره، مستاجران، فاطمه، معظم، معصومه، و درخشنده، فاطمه. (1392). تعیین روایی و اعتبار آزمون اطلاعات آوایی در کودکان 3 تا 6 ساله شهر اصفهان. پژوهش در علوم توانبخشی، 9(2)، 153-160. SID. https://sid.ir/paper/143898/fa

    Vancouver: کپی

    قسیسین لیلا، احمدی طاهره، مستاجران فاطمه، معظم معصومه، درخشنده فاطمه. تعیین روایی و اعتبار آزمون اطلاعات آوایی در کودکان 3 تا 6 ساله شهر اصفهان. پژوهش در علوم توانبخشی[Internet]. 1392؛9(2):153-160. Available from: https://sid.ir/paper/143898/fa

    IEEE: کپی

    لیلا قسیسین، طاهره احمدی، فاطمه مستاجران، معصومه معظم، و فاطمه درخشنده، “تعیین روایی و اعتبار آزمون اطلاعات آوایی در کودکان 3 تا 6 ساله شهر اصفهان،” پژوهش در علوم توانبخشی، vol. 9، no. 2، pp. 153–160، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/143898/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button