مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

5,147
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

2,193
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر بازی های دبستانی منتخب بر رشد ادراکی- حرکتی و رشد اجتماعی دختران 9-8 سال

صفحات

 صفحه شروع 661 | صفحه پایان 673

چکیده

 مقدمه: هدف از انجام این تحقیق, بررسی تاثیر یک دوره بازی های منتخب دبستانی بر رشد ادراکی- حرکتی و رشد اجتماعی کودکان بوده است. همچنین تاثیر این بازی ها بر اجزای رشد ادراکی- حرکتی همچون سرعت, تعادل, هماهنگی دو جانبه, قدرت, هماهنگی فوقانی, سرعت پاسخ, کنترل دیداری حرکتی و چالاکی اندام فوقانی در دختران 9-8 ساله مورد بررسی قرار گرفت.مواد و روش ها: در این کارآزمایی بالینی تصادفی, تعداد 48 نفر از دانش آموزان کلاس دوم و سوم ابتدایی به صورت تصادفی از بین نمونه های همگن شده به وسیله پرسش نامه فردی انتخاب گردیدند و پس از انجام پیش آزمون مهارت های ادراکی- حرکتی Bruininks–Oseretsky و آزمون رشد اجتماعی Vineland به دو گروه بازی های دبستانی و فعالیت های معمول تقسیم شدند. در مرحله بعد بازی های دبستانی به مدت 8 هفته و 3 جلسه در هر هفته اجرا شد. در نهایت از هر دو گروه پس آزمون به عمل آمد. سپس اطلاعات به دست آمده از پرسش نامه مشخصات فردی و آزمون های مربوط ثبت و به صورت توصیفی طبقه بندی و تنظیم گردید. آنالیز داده ها با استفاده از نرم افزار  SPSS16و در سطح  P<0.05صورت گرفت. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از آزمون های پارامتریک Independent t-test و Dependent t-test انجام شد.یافته ها: بازی های منتخب دبستانی نسبت به فعالیت های معمول از نظر آماری تاثیر معنی داری بر سرعت, هماهنگی فوقانی, چالاکی اندام فوقانی و رشد ادراکی- حرکتی آزمودنی ها داشت ( .(P<0.001ولی تاثیر آن بر تعادل ایستا و پویا, هماهنگی دو جانبه, قدرت, سرعت پاسخ, کنترل دیداری- حرکتی و رشد اجتماعی آزمودنی ها معنی دار نبود ( .(P>0.05نتیجه گیری: بازی های دبستانی می تواند برنامه مناسبی برای رشد مهارت های ادراکی- حرکتی کودک باشد. این در حالی است که ارتقای مهارت های اجتماعی کودکان نیازمند فعالیت های گروهی برنامه ریزی شده و ساختارمند می باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عمارتی، فرشته سادات، نمازی زاده، مهدی، مختاری، پونه، و محمدیان، فاطمه. (1390). تاثیر بازی های دبستانی منتخب بر رشد ادراکی- حرکتی و رشد اجتماعی دختران 9-8 سال. پژوهش در علوم توانبخشی، 7(5 (ویژه نامه))، 661-673. SID. https://sid.ir/paper/143949/fa

    Vancouver: کپی

    عمارتی فرشته سادات، نمازی زاده مهدی، مختاری پونه، محمدیان فاطمه. تاثیر بازی های دبستانی منتخب بر رشد ادراکی- حرکتی و رشد اجتماعی دختران 9-8 سال. پژوهش در علوم توانبخشی[Internet]. 1390؛7(5 (ویژه نامه)):661-673. Available from: https://sid.ir/paper/143949/fa

    IEEE: کپی

    فرشته سادات عمارتی، مهدی نمازی زاده، پونه مختاری، و فاطمه محمدیان، “تاثیر بازی های دبستانی منتخب بر رشد ادراکی- حرکتی و رشد اجتماعی دختران 9-8 سال،” پژوهش در علوم توانبخشی، vol. 7، no. 5 (ویژه نامه)، pp. 661–673، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/143949/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا