مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,392
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

717
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تعیین مهارت های آگاهی واج شناختی در کودکان مبتلا به سندرم داون دارای سن عقلی 12-7 سال آموزش پذیر شهر اصفهان

صفحات

 صفحه شروع 605 | صفحه پایان 612

چکیده

 مقدمه: کسب مهارت های آگاهی واج شناختی در رشد گفتار و زبان و تحصیل کودکان تاثیر به سزایی دارد. این مهارت ها باعث می گردد که کودکان قادر به بیان کامل تر مفاهیم ذهنی خویش شوند. مطالعات قبلی نشان دادند که کودکان مبتلا به سندرم داون مشکلاتی در فراگیری مهارت های آگاهی واج شناختی دارند. هدف این پژوهش, تعیین سطح مهارت های آگاهی واج شناختی کودکان مبتلا به سندرم داون بود.مواد و روش ها: در این تحقیق که به روش توصیفی- تحلیلی انجام شد, کلیه کودکان مبتلا به سندرم داون شهر اصفهان, با استفاده از آزمون آگاهی واج شناختی مورد بررسی قرار گرفتند. به منظور اجرای آزمون, آزمودنی ها به صورت انفرادی توسط زیرآزمون ها مورد ارزیابی قرار گرفتند و نتایج در چک لیست موردنظر ثبت شد. تجزیه و تحلیل نتایج با استفاده از آزمون t-test و نرم افزار SPSS16 صورت گرفت.یافته ها: در این پژوهش هر چند دختران بهتر از پسران عمل کردند, ولی تفاوت معنی داری بین مهارت های آگاهی واج شناختی در دو جنس دختر و پسر مشاهده نشد. بالاترین میانگین مهارت های آگاهی واج شناختی در 12 حیطه موردنظر, در هر دو جنس مربوط به مهارت ترکیب واج و کمترین میانگین به دست آمده, مربوط به مهارت آگاهی از هجای وسط بود. ترتیب آسان به مشکل مهارت های آگاهی واج شناختی در دو جنس به صورت؛ شناسایی واج اول, شناسایی واج آخر, آگاهی از هجای آخر, قافیه, تجانس, حذف واج اول و حذف واج میانی بود.نتیجه گیری: بر اساس نتایج پژوهش حاضر, مهارت های آگاهی واج شناختی در دختران بهتر از پسران بود (هر چند تفاوت ها معنی دار نبود). به علاوه نتایج حاصله نشان داد که همان گونه که در کودکان عادی دیده می شود, در گروه مورد مطالعه نیز مهارت در تمام موارد آگاهی واج شناختی یکسان نبوده و به یک اندازه رشد نکرده است. به عبارت دیگر برخی از موارد نسبت به بقیه مشکل تر بودند و زمان بیشتری برای رشد نیاز داشتند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    توکل، سمیرا، شفیعی، بیژن، و علی نیا، لیلا. (1390). تعیین مهارت های آگاهی واج شناختی در کودکان مبتلا به سندرم داون دارای سن عقلی 12-7 سال آموزش پذیر شهر اصفهان. پژوهش در علوم توانبخشی، 7(5 (ویژه نامه))، 605-612. SID. https://sid.ir/paper/143956/fa

    Vancouver: کپی

    توکل سمیرا، شفیعی بیژن، علی نیا لیلا. تعیین مهارت های آگاهی واج شناختی در کودکان مبتلا به سندرم داون دارای سن عقلی 12-7 سال آموزش پذیر شهر اصفهان. پژوهش در علوم توانبخشی[Internet]. 1390؛7(5 (ویژه نامه)):605-612. Available from: https://sid.ir/paper/143956/fa

    IEEE: کپی

    سمیرا توکل، بیژن شفیعی، و لیلا علی نیا، “تعیین مهارت های آگاهی واج شناختی در کودکان مبتلا به سندرم داون دارای سن عقلی 12-7 سال آموزش پذیر شهر اصفهان،” پژوهش در علوم توانبخشی، vol. 7، no. 5 (ویژه نامه)، pp. 605–612، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/143956/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button