مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,421
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

627
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

پایایی و روایی نسخه فارسی آزمون مقیاس سنجش فعالیت ها (ASK) درکودکان فلج مغزی

صفحات

 صفحه شروع 267 | صفحه پایان 277

چکیده

 مقدمه: هدف از پژوهش حاضر فارسی سازی ابزار سنجش فعالیت های روزمره زندگی در کودکان از طریق ترجمه آزمون "مقیاس سنجش فعالیت ها در کودکان" و بررسی روایی و پایایی نسخه فارسی شده در گروه هدف بود.مواد و روش ها: تحقیق حاضر یک مطالعه متدلوژیک است که در آن طی 5 مرحله پرسش نامه (ASK) Activities scale for kids به زبان فارسی ترجمه و روایی و پایایی آن بررسی شد. کودکان فلج مغزی از جامعه در دسترس مراجعه کننده به کلینیک های کاردرمانی دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی و کودکان سالم به روش گلوله برفی نمونه گیری شدند. داده های به دست آمده از اطلاعات 73 کودک فلج مغزی و 69 کودک سالم در محدوده سنی 5 تا 15 سال با استفاده از نرم افزار  SPSS13مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند و پایایی (تکرار پذیری به فاصله 2 هفته و پایایی درونی) و روایی (محتوا بر اساس روش Lawasche, همزمان با آزمون GMFCS-E and R (Gross motor function classification system-expanded revised و افتراقی) پرسش نامه ASK بررسی شد. یافته ها: شاخص روایی محتوای 0.79 برای اساتید و 0.86 برای والدین, روایی محتوای نسخه ترجمه شده آزمون ASK را بالا نشان داد. ضریب همبستگی Spearman بین دو آزمون ASK و GMFCS-E and R 0.901- است که نشان دهنده ارتباط قوی و منفی این دو می باشد0.997 Cronbach’ alpha . نشان دهنده همبستگی درون خوشه ای بالای نسخه فارسی آزمون ASK می باشد. با استفاده از روش رگرسیون خطی اختلاف معنی داری در نمرات آزمون ASK دو گروه کودکان سالم و فلج مغزی مشاهده شد که روایی افتراقی مناسب و بالای این آزمون را نشان می دهد. ضریب 0.988 Pearson نشان دهنده همبستگی بالا بین نمرات آزمون ASK در دو بار اجرای آن و پایایی تکرار پذیری قابل قبول این آزمون است.نتیجه گیری: نسخه فارسی آزمون ASK از پایایی و روایی قابل قبولی در انواع مورد بررسی برخوردار است و بنابراین می تواند ابزار مناسب کلینیک ها و همین طور به عنوان یک ابزار تحقیقی به کار رود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    دهقان، سمانه خاتون، رصافیانی، مهدی، اکبرفهیمی، نازیلا، فرهبد، مژگان، و صالحی، مسعود. (1390). پایایی و روایی نسخه فارسی آزمون مقیاس سنجش فعالیت ها (ASK) درکودکان فلج مغزی. پژوهش در علوم توانبخشی، 7(3)، 267-277. SID. https://sid.ir/paper/144019/fa

    Vancouver: کپی

    دهقان سمانه خاتون، رصافیانی مهدی، اکبرفهیمی نازیلا، فرهبد مژگان، صالحی مسعود. پایایی و روایی نسخه فارسی آزمون مقیاس سنجش فعالیت ها (ASK) درکودکان فلج مغزی. پژوهش در علوم توانبخشی[Internet]. 1390؛7(3):267-277. Available from: https://sid.ir/paper/144019/fa

    IEEE: کپی

    سمانه خاتون دهقان، مهدی رصافیانی، نازیلا اکبرفهیمی، مژگان فرهبد، و مسعود صالحی، “پایایی و روایی نسخه فارسی آزمون مقیاس سنجش فعالیت ها (ASK) درکودکان فلج مغزی،” پژوهش در علوم توانبخشی، vol. 7، no. 3، pp. 267–277، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/144019/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button