مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,571
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

636
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی رشد برخی خوشه های همخوانی در کودکان 2 تا 4 ساله فارسی زبان

صفحات

 صفحه شروع 391 | صفحه پایان 398

چکیده

 مقدمه: خوشه همخوانی, آمدن پیاپی چند همخوان در یک هجا است, بدون آن که واکه ای در میان این همخوان ها قرار گیرد. آن چه در این مورد حایز اهمیت است, سن اکتساب خوشه های همخوانی می باشد. توانایی تولید خوشه های همخوانی در حدود دو سالگی گزارش شده است. اغلب این تلاش ها منجر به ساده سازی خوشه های همخوانی شده, تا سرانجام خوشه های همخوانی به صورت صحیح تولید شود. هدف از پژوهش حاضر, تعیین سن اکتساب و الگوهای رشدی برخی از خوشه های همخوانی در کودکان فارسی زبان است.مواد و روش ها: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی است. جامعه مورد مطالعه شامل 120 کودک طبیعی 2 تا 4 ساله فارسی زبان شهر اصفهان بود. در این پژوهش توانایی تولید خوشه های همخوانی با استفاده از نامیدن تصاویر بررسی شد. ابزار مورد استفاده محقق ساخت و شامل 24 واژه با ساختار cvcc بود.یافته ها: سن اکتساب دو خوشه همخوانی mp وnd , حدود 3-2.7 سالگی, خوشه های همخوانیxt , sk, sb, ∫k, st, ft, ∫t, ks, bz, f∫, ng و ∫m حدود 3.6-3.1 سالگی وtr , rx, rd, rg, rf, rm و rs حدود 4-3.7 سالگی بود.نتیجه ‎گیری: سن اکتساب خوشه های همخوانی از سن 3-2.7 آغاز شد. اگر به ترتیب اکتساب خوشه های همخوانی توجه شود, ملاحظه می شود که رشد خوشه های همخوانی از رشد همخوانی تبعیت می کند. خوشه های همخوانی که حاوی همخوان های انسدادی و خیشومی می باشند, قبل از خوشه های همخوانی دیگر کسب می شوند.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    قسیسین، لیلا، قیومی، زهرا، و محمودی بختیاری، بهروز. (1390). بررسی رشد برخی خوشه های همخوانی در کودکان 2 تا 4 ساله فارسی زبان. پژوهش در علوم توانبخشی، 7(3)، 391-398. SID. https://sid.ir/paper/144024/fa

    Vancouver: کپی

    قسیسین لیلا، قیومی زهرا، محمودی بختیاری بهروز. بررسی رشد برخی خوشه های همخوانی در کودکان 2 تا 4 ساله فارسی زبان. پژوهش در علوم توانبخشی[Internet]. 1390؛7(3):391-398. Available from: https://sid.ir/paper/144024/fa

    IEEE: کپی

    لیلا قسیسین، زهرا قیومی، و بهروز محمودی بختیاری، “بررسی رشد برخی خوشه های همخوانی در کودکان 2 تا 4 ساله فارسی زبان،” پژوهش در علوم توانبخشی، vol. 7، no. 3، pp. 391–398، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/144024/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button