مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,417
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

757
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی مقدماتی تاثیر مداخله زودهنگام روی گفتار کودکان دارای شکاف کام

صفحات

 صفحه شروع 1213 | صفحه پایان 1227

چکیده

 مقدمه: کودکان دارای شکاف کام خزانه محدودی از همخوان ها دارند و خطاهای جبرانی یک نگرانی ویژه در آن ها می باشد که این امر روی رشد اولیه زبانشان تاثیر می گذارد. گفتاردرمانی اغلب بعد از سه سالگی برای رفع این خطاها شروع می شود و بسیار زمان بر و پرهزینه است. تاکنون در داخل کشور مطالعه ای در مورد پیشگیری از ایجاد این خطاها و یا رفع آن ها قبل از تثبیتشان انجام نشده است. هدف از این مطالعه, بررسی تاثیر مداخله زودهنگام با استفاده از روش تحریک متمرکز روی گفتار کودکان دارای شکاف کام بود.مواد و روش ها: مطالعه حاضر به شیوه تک موردی, روی 4 کودک دارای شکاف کام انجام شد. ابتدا از این کودکان نمونه زبانی گرفته شد. در گفتار این کودکان خطای جبرانی وجود داشت. روش تحریک متمرکز به مادر آموزش داده شد و آن ها این روش را به مدت دو ماه با کودک خود در منزل تمرین می کردند. بعد از گذشت دو ماه از ارزیابی اول, از کودکان دوباره نمونه زبانی گرفته شد. درصد همخوان های صحیح (Percent correct consonants یا PCC), درصد خطاهای جبرانی و خزانه همخوانی در نمونه زبانی هر کودک محاسبه گردید. 40 درصد از گفته ها توسط آسیب شناس گفتار و زبان دیگری گوش داده شد. پایایی میان ارزیاب در سطح بالایی بود.یافته ها: به دنبال مداخله, میزان درصد همخوان های صحیح تفاوت زیادی نکرد. کاهش درصد خطاهای جبرانی معنی دار نبود, اما خزانه همخوانی به طور معنی داری افزایش یافت.نتیجه گیری: در صورتی که این مطالعه با نمونه بیشتر و مدت زمان مداخله طولانی تر انجام شود, ممکن است تغییرات حاصل از آن بیشتر معنی دار باشد. با توجه به نتایجی که از این مطالعه به دست آمد, ممکن است بتوان از آن برای سایر کودکان دارای شکاف کام هم استفاده نمود و از تثبیت خطاهای آن ها در سیستم واج شناختی پیشگیری کرد و منجر به صرفه جویی در وقت و هزینه شد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    درخشنده، فاطمه، مستاجران، فاطمه، نخشب، محبوبه، کاظمی، یلدا، و حسن زاده، اکبر. (1391). بررسی مقدماتی تاثیر مداخله زودهنگام روی گفتار کودکان دارای شکاف کام. پژوهش در علوم توانبخشی، 8(7 (ویژه نامه گفتاردرمانی))، 1213-1227. SID. https://sid.ir/paper/144035/fa

    Vancouver: کپی

    درخشنده فاطمه، مستاجران فاطمه، نخشب محبوبه، کاظمی یلدا، حسن زاده اکبر. بررسی مقدماتی تاثیر مداخله زودهنگام روی گفتار کودکان دارای شکاف کام. پژوهش در علوم توانبخشی[Internet]. 1391؛8(7 (ویژه نامه گفتاردرمانی)):1213-1227. Available from: https://sid.ir/paper/144035/fa

    IEEE: کپی

    فاطمه درخشنده، فاطمه مستاجران، محبوبه نخشب، یلدا کاظمی، و اکبر حسن زاده، “بررسی مقدماتی تاثیر مداخله زودهنگام روی گفتار کودکان دارای شکاف کام،” پژوهش در علوم توانبخشی، vol. 8، no. 7 (ویژه نامه گفتاردرمانی)، pp. 1213–1227، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/144035/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button