Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,278
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

806
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر دوازده هفته تمرینات ادراکی- حرکتی بر تعادل پویای پسران کم توان ذهنی 11 تا 14 سال

صفحات

 صفحه شروع 139 | صفحه پایان 150

چکیده

 مقدمه: توجه به کنترل پاسچر در افراد کم توان ذهنی به دلیل ضعف در اجرای وظایف تعادلی از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. هدف پژوهش حاضر ارزیابی اثربخشی دوازده هفته تمرینات ادراکی- حرکتی بر روی کنترل تعادل دینامیک دانش آموزان پسر دارای ناتوانی ذهنی می باشد.مواد و روش ها: پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی و آزمایشگاهی می باشد. 30 دانش آموز کم توانی ذهنی با بهره هوشی بین 55 تا 70 و میانگین سنی 1.4±12.7 سال به صورت نمونه گیری دردسترس انتخاب و در دو گروه کنترل و تجربی به طور تصادفی قرار گرفتند. قبل و بعد از تمرینات ادراکی- حرکتی تعادل دینامیک آزمودنی ها توسط دستگاه بایودکس مورد سنجش قرار گرفت. دوره تمرینی 12 هفته, هفته ای سه جلسه و هر جلسه به مدت 45 دقیقه بود. مولفه های ادراکی حرکتی شامل: تعادل ایستا و پویا, شناسایی جهات مختلف, شناسایی بدن, ادراک فضا, حرکات هماهنگ و همزمان, ادراک بینایی, ادراک شنیداری, طرح حرکت, برتری جانبی, مهارت های جابجایی و دستکاری بود. برای بررسی تفاوت بین پیش آزمون و پس آزمون از تست تی وابسته و برای مقایسه میزان شاخص های تعادل و مقایسه شاخص های تعادل در دو گروه طی پس آزمون از آزمون آماری تحلیل کواریانس یک سویه (ANCOVA) با سطح معناداری 0.05 استفاده شد.نتایج: نتایج بیانگر بهتر بودن شاخص تعادلی قدامی- خلفی (0.003=P) و شاخص تعادلی کلی (0.017=P) به طور معنی داری طی پس آزمون در گروه تجربی در مقایسه با گروه کنترل بود. در حالی که شاخص داخلی-خارجی پیشرفت معناداری را نشان نداد (0.155=P).نتیجه گیری: تمرینات ادراکی- حرکتی استفاده شده در این پژوهش سبب بهبود تعادل, به ویژه در جهت قدامی- خلفی در آزمودنی های مورد پژوهش گردید.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سالاری اسکر، مختار، زارع زاده، مهشید، و امیری خراسانی، محمدتقی. (1393). تاثیر دوازده هفته تمرینات ادراکی- حرکتی بر تعادل پویای پسران کم توان ذهنی 11 تا 14 سال. پژوهش در علوم توانبخشی، 10(1)، 139-150. SID. https://sid.ir/paper/144085/fa

    Vancouver: کپی

    سالاری اسکر مختار، زارع زاده مهشید، امیری خراسانی محمدتقی. تاثیر دوازده هفته تمرینات ادراکی- حرکتی بر تعادل پویای پسران کم توان ذهنی 11 تا 14 سال. پژوهش در علوم توانبخشی[Internet]. 1393؛10(1):139-150. Available from: https://sid.ir/paper/144085/fa

    IEEE: کپی

    مختار سالاری اسکر، مهشید زارع زاده، و محمدتقی امیری خراسانی، “تاثیر دوازده هفته تمرینات ادراکی- حرکتی بر تعادل پویای پسران کم توان ذهنی 11 تا 14 سال،” پژوهش در علوم توانبخشی، vol. 10، no. 1، pp. 139–150، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/144085/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا