مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

886
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

698
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی و مقایسه دانش، نگرش و عملکرد دانشجویان دختر علوم پزشکی با دانشجویان غیرعلوم پزشکی در ارتباط با خودآزمایی پستان

صفحات

 صفحه شروع 48 | صفحه پایان 57

چکیده

 مقدمه: سرطان پستان شایع ترین نوع سرطان در زنان می باشد که در صورت تشخیص در مراحل اولیه امکان درمان آن وجود دارد. خودآزمایی پستان روشی ساده و ارزان برای غربالگری سرطان پستان است. از آنجایی که دانشجویان قشر تحصیل کرده جامعه هستند انتظار می رود بخصوص دانشجویان رشته های علوم پزشکی, دانش و نگرش و عملکرد مطلوبی در این زمینه داشته باشند. هدف مطالعه حاضر بررسی و مقایسه دانش, نگرش و عملکرد دانشجویان دختر علوم پزشکی با دانشجویان غیرعلوم پزشکی در ارتباط با خودآزمایی پستان در شهر سیرجان می باشد. روش بررسی: در این مطالعه مقطعی 228 نفر از دانشجویان رشته های علوم پزشکی و 240 نفر از دانشجویان رشته های غیر پزشکی شرکت کردند. پرسشنامه ای محقق ساخته, پس از بررسی روایی توسط 10 نفر از اساتید پرستاری و مامایی و پایایی با استفاده از آلفای کرونباخ, مورد استفاده قرار گرفت و داده های جمع آوری شده با نرم افزار SPSS تحلیل گردید. یافته ها: بر اساس نتایج حاصل از این مطالعه, میانگین نمرات دانش در ارتباط با خودآزمایی پستان در بین دانشجویان علوم پزشکی 81/3 ± 00/34 و دانشجویان غیر علوم پزشکی40/4 ± 86/32, میانگین نمرات نگرش در بین دانشجویان علوم پزشکی 69/8 ± 11/68 و در بین دانشجویان غیر پزشکی 90/8 ± 54/63 و میانگین نمرات مربوط به عملکرد در ارتباط با خودآزمایی پستان در بین دانشجویان علوم پزشکی 37/6 ± 88/23 و دانشجویان غیرپزشکی 45/7 ± 89/22 بود. بین دانش و نگرش دانشجویان علوم پزشکی و غیرعلوم پزشکی تفاوت معنی دار آماری مشاهده شد (05/0< P) اما دو گروه از نظر عملکرد اختلاف معنی داری نداشتند (05/0> P). نتیجه گیری: نمرات دانش دانشجویان علوم پزشکی و غیرعلوم پزشکی متوسط گزارش گردید و نمرات مربوط به حیطه نگرش در حد خوب بودند اما نتایج نشان داد که سطح دانش و نگرش دانشجویان علوم پزشکی نسبت به دانشجویان غیرعلوم پزشکی بالاتر است. اما عملکرد هر دو گروه ضعیف بود. به نظر می رسد در سیستم آموزشی بایستی به جهت ارتقای دانش, نگرش و عملکرد در زمینه خودآزمایی پستان, آموزش به شیوه ای صحیح و با متد آموزشی جدید و کارآمد ارایه گردد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

ایمانی گوغری، زهرا، زیدآبادی نژاد، محمدرضا، و بلوردی، محدثه. (1398). بررسی و مقایسه دانش, نگرش و عملکرد دانشجویان دختر علوم پزشکی با دانشجویان غیرعلوم پزشکی در ارتباط با خودآزمایی پستان. بیماریهای پستان ایران، 12(1 (پیاپی 44) )، 48-57. SID. https://sid.ir/paper/144677/fa

Vancouver: کپی

ایمانی گوغری زهرا، زیدآبادی نژاد محمدرضا، بلوردی محدثه. بررسی و مقایسه دانش, نگرش و عملکرد دانشجویان دختر علوم پزشکی با دانشجویان غیرعلوم پزشکی در ارتباط با خودآزمایی پستان. بیماریهای پستان ایران[Internet]. 1398؛12(1 (پیاپی 44) ):48-57. Available from: https://sid.ir/paper/144677/fa

IEEE: کپی

زهرا ایمانی گوغری، محمدرضا زیدآبادی نژاد، و محدثه بلوردی، “بررسی و مقایسه دانش, نگرش و عملکرد دانشجویان دختر علوم پزشکی با دانشجویان غیرعلوم پزشکی در ارتباط با خودآزمایی پستان،” بیماریهای پستان ایران، vol. 12، no. 1 (پیاپی 44) ، pp. 48–57، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/144677/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا