Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

7,574
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

5,872
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مدل های کسب و کار، مبانی، ارزیابی، نوآوری

صفحات

 صفحه شروع 39 | صفحه پایان 51

چکیده

 در سال های اخیر شاهد رقابتی تر شدن عرصه کسب و کار در صنایع مختلف بوده ایم. بنابر نظر محققان عرصه کسب و کار, دستیابی به جایگاه رقابتی مناسب برای یک شرکت, تنها با کمک یک الگوی مناسب کسب و کار امکان پذیر است. یک مدل کسب و کار موفق, نشان دهنده یک راه بهتر نسبت به گزینه های موجود می باشد که می تواند ارزش بیشتری را به یک گروه مجزا از مشتریان پیشنهاد کرده و منافع بیشتری را به شرکت بازگرداند. عدم تشخیص یک مدل کسب و کار مناسب در زمان آغاز یک کسب و کار, موجب ناکامی سازمان ها در دستیابی به اهداف آن می شود. ولیکن علیرغم اهمیت این موضوع, تعاریف و مولفه های استانداردی جهت شناسایی مدل های کسب و کار به صورتی که بتوان از آن در کسب و کارها و صنایع مختلف بهره برد, وجود ندارد. از این رو, در این مطالعه بر اساس رویکردهای مختلفی که در مدل سازی مدل کسب و کار وجود دارد, به ارائه تعاریف و مولفه های مدل کسب و کار پرداخته شده است. با این حال, تنها داشتن یک مدل کسب و کار مطلوب در زمان آغاز به کار شرکت مهم نیست, بلکه آنچه حیاتی تر است, در اختیار داشتن و حفظ یک مدل کسب و کار بهینه در طول حیات موسسه است. توانمندی یک مدل کسب و کار تا حدی است که خود می تواند ابزاری قدرتمند برای تحلیل, آزمون و ارزیابی انتخاب های راهبردی باشد که پیشروی یک سازمان قرار دارد. به همین دلیل, ارزیابی مدل کسب و کار یک سازمان, به عنوان فرایند اتخاذ تصمیمات راهبردی هیچ وقت کامل نمی شود و می تواند مبنایی برای بهبود مستمر رفتار کسب و کار باشد. ارزیابی مدل های کسب و کار, با توجه به هدف ارزیابی و سطوح و واحد تحلیل, متفاوت است. در این مطالعه سعی شده است تا با مروری بر مطالعات صورت گرفته, مهمترین روش ها و معیارهای ارزیابی مدل کسب و کار مشخص گردد. باید توجه نمود که مدل های کسب و کار, نمایشی از کسب و کار در یک زمان خاص هستند. تحولات سریع در محیط اقتصادی, فرهنگی, سیاسی و فناوری, منجر به پیچیده تر شدن محیط فعالیت سازمان ها شده و باعث گردیده که سازمان ها دیگر از ثبات برخوردار نبوده و کسب و کارها به صورتی پویا تکامل یابند. این امر باعث شده است تا مدل های کسب و کار دارای یک وضعیت ناپایدار شده و با توسعه کسب و کار و در طول زمان, تغییر یابند. همین امر سبب گردیده است تا مفهوم نوآوری مدل کسب و کار به یکی از مهمترین مباحث مدیریتی تبدیل شود که در ادامه این مطالعه, مورد بررسی قرار گرفته است.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    منطقی، منوچهر، و ثاقبی سعیدی، فاطمه. (1392). مدل های کسب و کار, مبانی, ارزیابی, نوآوری. رشد فناوری، 9(35)، 39-51. SID. https://sid.ir/paper/144866/fa

    Vancouver: کپی

    منطقی منوچهر، ثاقبی سعیدی فاطمه. مدل های کسب و کار, مبانی, ارزیابی, نوآوری. رشد فناوری[Internet]. 1392؛9(35):39-51. Available from: https://sid.ir/paper/144866/fa

    IEEE: کپی

    منوچهر منطقی، و فاطمه ثاقبی سعیدی، “مدل های کسب و کار, مبانی, ارزیابی, نوآوری،” رشد فناوری، vol. 9، no. 35، pp. 39–51، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/144866/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا