مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

994
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

725
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

شناسایی عوامل موثر بر یادگیری فناوری در کشورهای در حال توسعه

صفحات

 صفحه شروع 62 | صفحه پایان 69

چکیده

 یادگیری فناورانه به عنوان روشی درونزا برای ایجاد قابلیتهای فناورانه در کشورهای در حال توسعه تعریف می شود که بیانگر توانایی یک سازمان برای استفاده موثر از فناوری, جذب و سازگاری فناوریهای بیرونی و ایجاد فناوریهای جدید در طول زمان همراه پاسخ به تغییرات محیطی است. سه ویژگی مهم یادگیری فناوری شامل تغییر فناورانه تدریجی, انتشار بین المللی فناوری و تلاشهای فناورانه بومی می باشد. در این پژوهش عوامل موثر بر یادگیری فناوری شناسایی شده اند. با مطالعات انجام شده, دو مولفه اصلی مشتمل بر قابلیتهای فناورانه (ظرفیت جذب) و راهبرد همپایی به عنوان مولفه های کلیدی معرفی شده اند. سپس با تحلیل مولفه ها, اجزای اصلی هریک شناسایی و مدلسازی شده اند. قابلیتها با مجموعه ای از عوامل شناسایی شده اند که تحت عنوان عوامل بنگاهی (شامل دانش داخلی کارکنان, راهبردهای سازمانی و سطح قابلیتهای فناورانه), عوامل ملی (شامل شرایط بازار و فضای رقابتی, فرهنگ و آموزش عمومی, سیاستها و قوانین و زیرساخت فنی) و عوامل جهانی (شامل سیال بودن, تعدد نوآوریها و پیچیدگی فناوریها) دسته بندی شده اند. سطح قابلیتهای مذکور تعیین کننده راهبرد همپایی خواهد بود. شناخت این عوامل کمک می کند که با تمرکز بر آنها, سرعت و قدرت یادگیری فناوری در بنگاه ها و صنایع کشورهای در حال توسعه به نحو مطلوبی تحت تاثیر قرار گیرد. توجه به ایجاد قابلیتهای فناورانه و ظرفیت جذب در سطح بنگاه های داخلی با هدف ارتقای بومی سازی فناوری, انتخاب روش مناسب برای کسب فناوری در راستای تشویق یادگیری و کسب مهارتهای جدید, و همچنین توجه به توسعه قابلیتهای مکمل منجر به توسعه یادگیری فناوری و موفقیت طرحهای فناورانه در کشور خواهد شد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    دسترنج، نسرین. (1398). شناسایی عوامل موثر بر یادگیری فناوری در کشورهای در حال توسعه. رشد فناوری، 16(61 )، 62-69. SID. https://sid.ir/paper/144994/fa

    Vancouver: کپی

    دسترنج نسرین. شناسایی عوامل موثر بر یادگیری فناوری در کشورهای در حال توسعه. رشد فناوری[Internet]. 1398؛16(61 ):62-69. Available from: https://sid.ir/paper/144994/fa

    IEEE: کپی

    نسرین دسترنج، “شناسایی عوامل موثر بر یادگیری فناوری در کشورهای در حال توسعه،” رشد فناوری، vol. 16، no. 61 ، pp. 62–69، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/144994/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button