Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,741
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

748
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارائه چارچوب مفهومی برای اندازه گیری سرمایه ساختاری در دانشگاه

صفحات

 صفحه شروع 53 | صفحه پایان 63

چکیده

 در اقتصاد مبتنی بر دانش, محصولات و سازمان ها بر اساس دانش زندگی می کنند و می میرند و موفق ترین سازمان ها, آنهایی هستند که از این دارائی ناملموس به نحو بهتر و سریع تری استفاده می کنند. سازمان ها آگاه هستند که دانش با ارزش ترین و راهبردی ترین منبع در محیط کسب و کار امروزی است. همچنین امروزه, رویکرد مدیریت دانش و سرمایه فکری به عنوان معیاری برای دانشگاه ها تبدیل شده که وظیفه و هدف اصلی آنها تولید و انتشار دانش می باشد. مدیران می دانند که اگر به دنبال دستیابی به مزیت رقابتی هستند, ناگزیر به اداره فرایند یادگیری و اندازه گیری نتایج آن هستند. «سرمایه فکری» دیدگاه و مفهوم جدیدی است که می تواند به مقابله با موانع و مشکلات نظام موجود آموزش عالی کشور بپردازد. سرمایه فکری, کلید موفقیت سازمان های دانایی محور - از جمله دانشگاه ها - محسوب می شود. روسا و مدیران دانشگاه ها برای تزریق روحیه نشاط و پویایی و ایجاد ارزش های علمی و اجتماعی در محیط های دانشگاهی باید بتوانند سرمایه های فکری زیر مجموعه خود را به درستی شناسایی و ارزش گذاری کرده و آنها را در همه ابعاد اداره نمایند. با این حال, در چند سال اخیر, مساله کمی کردن ارزش عناصر سرمایه فکری همواره مورد سوال بوده است. به همین دلیل, در این مقاله با استفاده از روش مروری و بررسی چارچوب های مختلف ارائه شده در این زمینه مولفه ها و شاخص های مناسب جهت اندازه گیری سرمایه ساختاری به عنوان یکی از ابعاد اصلی سرمایه فکری که کمتر مورد توجه قرار گرفته, بیان شده است که در نتیجه سه بعد سرمایه زیرساختاری, سرمایه تحقیق و نوآوری و سرمایه زیرساخت دانشی, هشت مولفه و 50 شاخص برای اندازه گیری این مولفه ها به دست آمد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    قزل، علیرضا، رمضان، مجید، و زاهدی، محمدرضا. (1392). ارائه چارچوب مفهومی برای اندازه گیری سرمایه ساختاری در دانشگاه. رشد فناوری، 10(37)، 53-63. SID. https://sid.ir/paper/145163/fa

    Vancouver: کپی

    قزل علیرضا، رمضان مجید، زاهدی محمدرضا. ارائه چارچوب مفهومی برای اندازه گیری سرمایه ساختاری در دانشگاه. رشد فناوری[Internet]. 1392؛10(37):53-63. Available from: https://sid.ir/paper/145163/fa

    IEEE: کپی

    علیرضا قزل، مجید رمضان، و محمدرضا زاهدی، “ارائه چارچوب مفهومی برای اندازه گیری سرمایه ساختاری در دانشگاه،” رشد فناوری، vol. 10، no. 37، pp. 53–63، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/145163/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا