مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,167
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

674
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارزیابی ارتعاش تمام بدن رانندگان شرکت واحد اتوبوس رانی شهر تهران در سال 1389

صفحات

 صفحه شروع 253 | صفحه پایان 262

چکیده

 زمینه و هدف: رانندگان اتوبوس های شهری در طول رانندگی به طور دایم در معرض ارتعاش تمام بدن هستند, این مساله می تواند منجر به اختلالات سیستم های اسکلتی عضلانی, عصبی مرکزی و گردش خون شود و بیماری های شغلی ناشی از ارتعاش را ایجاد نماید. هدف از این مطالعه بررسی توصیفی ـ تحلیلی مواجهه رانندگان اتوبوس های شهری تهران با ارتعاش تمام بدن بوده است.روش بررسی: پارامترهای مربوط به ارتعاش تمام بدن مانند شتاب ریشه مجموع مربعات, شتاب معادل کلی, میزان دوز ارتعاش و فاکتور قله به صورت مجزا در سه جهت (Y, Z و X) در 80 اتوبوس در 5 نوع مختلف که به صورت تصادفی انتخاب گردیده بودند اندازه گیری شد و نتایج به دست آمده با استاندارد 2631ISO مقایسه شد و در نهایت زمان مجاز رانندگی برای اتوبوس های مختلف محاسبه گردید.یافته ها: شتاب ریشه میانگین مربعات وزن یافته فرکانسی در محورهای Y, X در تمامی اتوبوس ها در زیر ناحیه هشدار سلامتی و در محور z در ناحیه هشدار سلامتی است و شتاب معادل کلی در اتوبوس نوع ایکاروس در بالاتر از ناحیه هشدار سلامتی و در بقیه اتوبوس ها در ناحیه هشدار سلامتی مطابق با استاندارد ISO 2631 است, میزان دوز ارتعاش (VDV) کمتر از 8.5 و فاکتور قله (CF) کمتر از9 بوده و در تمامی اتوبوس ها کمتر از حدود مجاز پیشنهادی استاندارد ISO 2631 است. همچنین زمان مجازرانندگی کمتراز 8 ساعت در روز تخمین زده شد و به ترتیب اتوبوس های ایکاروس بیشترین و اتوبوس های مان کمترین میزان شتاب ارتعاش, فاکتور قله و میزان دوز ارتعاش را به خود اختصاص دادند.نتیجه گیری: باتوجه به نتایج امکان ایجاد خطرات بالقوه بهداشتی دررانندگان اتوبوس ها وجود دارد بنابراین توصیه می شود موارد مدیریت های ایمنی و بهداشتی در خرید اتوبوس های جدید, کاهش ساعات کاری و افزایش زمان استراحت در برنامه ریزی نحوه کار رانندگان مدنظر قرار گیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    خوانین، علی، میرزایی، رمضان، صفاری، مریم، و سلیمانیان، اردلان. (1391). ارزیابی ارتعاش تمام بدن رانندگان شرکت واحد اتوبوس رانی شهر تهران در سال 1389. سلامت و محیط زیست، 5(2 (پی در پی 16))، 253-262. SID. https://sid.ir/paper/146030/fa

    Vancouver: کپی

    خوانین علی، میرزایی رمضان، صفاری مریم، سلیمانیان اردلان. ارزیابی ارتعاش تمام بدن رانندگان شرکت واحد اتوبوس رانی شهر تهران در سال 1389. سلامت و محیط زیست[Internet]. 1391؛5(2 (پی در پی 16)):253-262. Available from: https://sid.ir/paper/146030/fa

    IEEE: کپی

    علی خوانین، رمضان میرزایی، مریم صفاری، و اردلان سلیمانیان، “ارزیابی ارتعاش تمام بدن رانندگان شرکت واحد اتوبوس رانی شهر تهران در سال 1389،” سلامت و محیط زیست، vol. 5، no. 2 (پی در پی 16)، pp. 253–262، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/146030/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button