مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,874
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

2,030
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقوش موجودات ترکیبی در هنر سفالگری دوران اسلامی ایران

صفحات

 صفحه شروع 45 | صفحه پایان 54

چکیده

 تحقیق پیش رو, به بررسی و تحلیل موجودات ترکیبی هارپی, اسفنکس و گریفون در هنر سفالگری دوران اسلامی ایران می پردازد که علیرغم تعداد محدود, جزء زیباترین و اسرار آمیزترین نقوش سفالینه های اسلامی محسوب می شوند. مهم ترین اهداف این تحقیق عبارتند از: شناخت مفاهیم و منشاء کاربرد نقوش مزبور بعلاوه قرون رواج و انواع سفالینه های حاوی آنها در هنر سفالگری دوران اسلامی ایران. لازم به ذکر است که تاکنون در رابطه با کاربرد این نقوش در هنرهای مختلف اسلامی, نظریه های گوناگونی مطرح شده است, اما اغلب آنها مصادیق مستدل و مستندی را در این زمینه ارائه نکرده اند. بدیهی است که اطلاعات مستخرج از نمونه های بکار رفته در هنر سفالگری دوران اسلامی ایران, می تواند تاحدود زیادی راهگشای بسیاری از ابهامات موجود در این زمینه باشد. از همین رو, ابعاد مختلف تکنیکی و مفهومی کاربرد نقوش موجودات ترکیبی مزبور در تعدادی از سفالینه های دوران اسلامی ایران, بصورت مستند مورد بحث و تحلیل قرار گرفته است. بنابر مهم ترین یافته تحقیق, عامل واحدی را نمی توان بعنوان تنها عامل کاربرد این نقوش ذکر کرد بلکه مجموعه ای از عوامل و منابع شناخته و ناشناخته در کاربرد آنها دخیل بوده اند که مهم ترین منابع شناخته شده آنها مفاهیم بلند عرفان اسلامی در قالب انسان-پرنده, بعلاوه برخی صورت های فلکی و اساطیر ایران باستان می باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حسینی، سیدهاشم. (1391). نقوش موجودات ترکیبی در هنر سفالگری دوران اسلامی ایران. هنرهای تجسمی (هنرهای زیبا)، 17(4 )، 45-54. SID. https://sid.ir/paper/146656/fa

    Vancouver: کپی

    حسینی سیدهاشم. نقوش موجودات ترکیبی در هنر سفالگری دوران اسلامی ایران. هنرهای تجسمی (هنرهای زیبا)[Internet]. 1391؛17(4 ):45-54. Available from: https://sid.ir/paper/146656/fa

    IEEE: کپی

    سیدهاشم حسینی، “نقوش موجودات ترکیبی در هنر سفالگری دوران اسلامی ایران،” هنرهای تجسمی (هنرهای زیبا)، vol. 17، no. 4 ، pp. 45–54، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/146656/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button