مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,652
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

917
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی جهت گیری نظام نقاشی در دوران انقلاب مشروطه

صفحات

 صفحه شروع 107 | صفحه پایان 122

چکیده

 در مواجهه با سپیده دم تجدد ایرانی در عصر مشروطه می توان پرسید آیا انقلاب مشروطه ایران, سرآغازی برای تحولات هنری بوده است یا خیر؟ دربار قاجار پیش از این به مدرنیزاسیون از بالا رو آورده بود که در پی آن, نظام نقاشی ایران, عناصری از بیرون را پذیرفته و حرکت به سوی نقاشی واقع گرایانه را آغاز کرده بود. در این پژوهش, با اتخاذ دیدگاهی تاریخی و جامعه شناختی تلاش شده است نشان داده شود دربار در چه شرایطی سلیقه هنری خود را بروز و تغییر داد و چگونه تحولات فرم شناختی را به خدمت در آورد. با تعلیق این حکم کلی که نظام نقاشی دوره قاجار, درباری است و دربار هم نمی تواند به تجدد فرهنگی کمک چشمگیری کند, می توان مشاهده کرد بستری برای تجدد نقاشی فراهم شد, ولی نیروهای مخالف دربار, حتی بعد از انقلاب, حمایت چندانی از نقاشی نکردند. در این بین, ناتورالیسم ایرانی نیز از طرح مفاهیم صریح اجتماعی فاصله می گرفت. به نظر می رسد دوری مبارزان عصر مشروطه از هنرهای تجسمی و شکل نگرفتن نقاشی متعهد را بتوان ناشی از عواملی همچون موانع مذهبی در پیوند مشروطه خواهان با هنرهای جدید, اقتصاد خاص و اغلب اشرافی نقاشی و مسائلی از این دست دانست. در این نوشتار, با معرفی جایگاه هنرمند, نقاشان عصر یادشده در کارکردی که در بدنه اجتماع دارند, قالب بندی می شوند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    افلاکی سورشجانی، میلاد، سپهران، کامران، و مریدی، محمدرضا. (1396). بررسی جهت گیری نظام نقاشی در دوران انقلاب مشروطه. هنرهای تجسمی (هنرهای زیبا)، 22(1 )، 107-122. SID. https://sid.ir/paper/146668/fa

    Vancouver: کپی

    افلاکی سورشجانی میلاد، سپهران کامران، مریدی محمدرضا. بررسی جهت گیری نظام نقاشی در دوران انقلاب مشروطه. هنرهای تجسمی (هنرهای زیبا)[Internet]. 1396؛22(1 ):107-122. Available from: https://sid.ir/paper/146668/fa

    IEEE: کپی

    میلاد افلاکی سورشجانی، کامران سپهران، و محمدرضا مریدی، “بررسی جهت گیری نظام نقاشی در دوران انقلاب مشروطه،” هنرهای تجسمی (هنرهای زیبا)، vol. 22، no. 1 ، pp. 107–122، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/146668/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button