مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,994
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,232
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی ویژگی های فرمی مجسمه سازی در دوران مدرن

صفحات

 صفحه شروع 75 | صفحه پایان 86

چکیده

 هدف از این پژوهش, تبیین ویژگی های فرمی مجسمه سازی مدرن است. دوران مدرن, دوران پرتلاطمی برای دنیای هنر بوده است. این مقاله, مدرنیسم را در محدوده جنبش های هنرهای تجسمی, طی سال های 1890 تا 1950 بررسی می کند. برای شناخت هر چه بیشتر ویژگی های مجسمه سازی مدرن, آثار هنرمندان برجسته این دوران بررسی شده و ویژگی های زیباشناختی آنها, شناسایی شده است. بر اساس این ویژگی ها, معیارهای تجزیه و تحلیل فرمی تعریف شده اند که به روش افتراق معنایی در سه گروه دوقطبی (انتزاعی- بازنمایانه؛ هندسی- ارگانیک؛ و انسانی- غیرانسانی) قرار گرفته اند. بررسی مجسمه های دوران مدرن نشان می دهد که مجسمه سازی از اواخر قرن نوزدهم از فرم بازنمایانه- ارگانیک فاصله گرفت و در دهه سی قرن بیستم این فاصله به اوج رسید و بار دیگر در دهه های چهل و پنجاه, دوباره به فرم بازنمایانه- ارگانیک, روی آورد. فرم های هندسی- انتزاعی در دهه های سی و چهل به اوج رسید و در دهه های بعد نیز تعداد کمی از آثار را به خود اختصاص داد. به طورکلی در این دوران بیشترین سهم متعلق به آثاری است که از فرم های بازنمایانه, ارگانیک و انسانی تشکیل شده اند و کمترین تعداد متعلق به آثاری است که از فرم های ارگانیک, انتزاعی و غیرانسانی شکل گرفته اند. بیشتر مجسمه های این دوران, پیکر انسان را با فرم های ارگانیک و بازنمایانه تصویر کرده اند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    وظیفه شناس، معصومه، و ظفرمند، سیدجواد. (1395). بررسی ویژگی های فرمی مجسمه سازی در دوران مدرن. هنرهای تجسمی (هنرهای زیبا)، 21(1)، 75-86. SID. https://sid.ir/paper/146672/fa

    Vancouver: کپی

    وظیفه شناس معصومه، ظفرمند سیدجواد. بررسی ویژگی های فرمی مجسمه سازی در دوران مدرن. هنرهای تجسمی (هنرهای زیبا)[Internet]. 1395؛21(1):75-86. Available from: https://sid.ir/paper/146672/fa

    IEEE: کپی

    معصومه وظیفه شناس، و سیدجواد ظفرمند، “بررسی ویژگی های فرمی مجسمه سازی در دوران مدرن،” هنرهای تجسمی (هنرهای زیبا)، vol. 21، no. 1، pp. 75–86، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/146672/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button