مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,218
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,202
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

فرمالیسم از نگاه کلایو بل و نیکلاس لومان

صفحات

 صفحه شروع 13 | صفحه پایان 18

چکیده

 در تحلیل های زیباشناختی همواره اندیشمندان سعی بر آن داشته اند تا هنر را با ویژگی خاصی تعریف کنند که فصل مشترک تمام آثار هنری باشد. اما, آن چه آنان ارائه کرده اند, مانند بازنمایی و فرانمایی صرفا برخی آثار هنری یا دوره های هنری را پوشش می دهد. فرمالیسم چونان روشی در تحلیل زیباشناختی با غرض فائق آمدن بر این معضل, بر عناصر ساختاری و ویژگی های صوری, حسی یا ادراکی تاکید می کند. ضرورت بکارگیری چنین روشی در دور شدن هنر مدرن از ارائه تصاویر واضح و روشن است. برخی تحلیل گران با توسل به گرایش فرمالیستی تلاش کردند تا علت انگیزش زیباشناختی را در مواجهه با فرم بجویند. کلایو بل, یکی از تحلیل گران فرمالیست, فهم هنری را بر نمایش «فرم معنادار» استوار دانست, البته ابهام فرم و اصطلاح معناداری, یکی از نقاط ضعف نظریه اوست. به نظر می رسد در نظریه سیستمی نیکلاس لومان, فرمالیسم و فرم, متفاوت از آن چه تاکنون متداول بوده به گونه ای تعریف شده که چه بسا بتواند موضع بل را نه ابطال, بلکه تعدیل کند, زیرا لومان, فصل مشترک تمام آثار هنری را در مشاهده می دانست. در این نوشتار با تطبیق آرای این دو اندیشمند از خلال ترجمه, تحلیل و تدقیق در آثار اصلی آنان به برداشتی متفاوت از فرمالیسم دست یافته می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    بختیاریان، مریم. (1393). فرمالیسم از نگاه کلایو بل و نیکلاس لومان. هنرهای تجسمی (هنرهای زیبا)، 19(3)، 13-18. SID. https://sid.ir/paper/146703/fa

    Vancouver: کپی

    بختیاریان مریم. فرمالیسم از نگاه کلایو بل و نیکلاس لومان. هنرهای تجسمی (هنرهای زیبا)[Internet]. 1393؛19(3):13-18. Available from: https://sid.ir/paper/146703/fa

    IEEE: کپی

    مریم بختیاریان، “فرمالیسم از نگاه کلایو بل و نیکلاس لومان،” هنرهای تجسمی (هنرهای زیبا)، vol. 19، no. 3، pp. 13–18، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/146703/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button