Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,002
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

658
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

خاستگاه و دگرش مفاهیم در نمادپردازی های تصویری هنر فلسطین، با تاکید بر نقاشی معاصر و نقش مایه کاکتوس

صفحات

 صفحه شروع 57 | صفحه پایان 70

چکیده

هنر فلسطین در دهه های اخیر, خاصه در حوزه نقاشی, با گرایش به «نمادگرایی» به ارائه مفاهیم ارزشی پرداخته, هرچند تاثیرات غیرمستقیم مدرنیسم غرب را هم تجربه نموده است. نمادهای نقاشی فلسطین که طیف گسترده ای از عناصر و پدیده ها را شامل می شوند, در مواردی همسو با مضامین رایج و در مواقعی به دلیل شرایط خاص اقلیمی, سیاسی و مذهبی, مختص هنرمند فلسطینی اند. در این میان نقش مایه «کاکتوس», از ظرفیت های بیانی ویژه ای برخوردار است و نحوه استفاده از آن در چند پرسش مطرح می شود: نقش مایه کاکتوس در نقاشی معاصر فلسطین چه مفاهیم نمادینی دارد و این مساله در هنر اسرائیل چگونه است؟ نحوه ارائه و نمود این نقش به چه صورت و اصالت آن تا چه اندازه است؟ دستاوردهای پژوهش, که به روش تاریخی, توصیفی و تحلیلی انجام گرفته, مبین آن است که از زمان تولد اسرائیل, کاکتوس به صورت نقش مایه و حتی فراتر از یک نگاره, به مثابه سمبل و مظهری پویا در هنر فلسطین وجود داشته و فلسطینیان آن را تجسمی از سلب مالکیت ملی و مصادره اموال می دانستند. اما اهمیت این گیاه به مرور توسط استعمارگران تصاحب و به عنوان نامی به این فرزند تازه متولدشده در فلسطین اعطا شد که نوعی «از آن خود سازی» یا تصرف در سنن محسوب می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    بهارلو، علیرضا، و حسنوند، محمدکاظم. (1394). خاستگاه و دگرش مفاهیم در نمادپردازی های تصویری هنر فلسطین, با تاکید بر نقاشی معاصر و نقش مایه کاکتوس. هنرهای تجسمی (هنرهای زیبا)، 20(3)، 57-70. SID. https://sid.ir/paper/146711/fa

    Vancouver: کپی

    بهارلو علیرضا، حسنوند محمدکاظم. خاستگاه و دگرش مفاهیم در نمادپردازی های تصویری هنر فلسطین, با تاکید بر نقاشی معاصر و نقش مایه کاکتوس. هنرهای تجسمی (هنرهای زیبا)[Internet]. 1394؛20(3):57-70. Available from: https://sid.ir/paper/146711/fa

    IEEE: کپی

    علیرضا بهارلو، و محمدکاظم حسنوند، “خاستگاه و دگرش مفاهیم در نمادپردازی های تصویری هنر فلسطین, با تاکید بر نقاشی معاصر و نقش مایه کاکتوس،” هنرهای تجسمی (هنرهای زیبا)، vol. 20، no. 3، pp. 57–70، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/146711/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا