مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,114
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

850
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تفسیری بر شکل پذیرش پرسپکتیو خطی در نقاشی متاخر صفوی

صفحات

 صفحه شروع 83 | صفحه پایان 92

چکیده

 تاثیرپذیری نقاشی ایرانی از نقاشی اروپایی از اواسط عهد صفوی باعث ایجاد جریانی در نقاشی ایرانی شد که تا دوران معاصر نیز ادامه یافته است. به نظر می رسد طرح فضا در این جریان نقطه کانونی این مواجهه باشد. این مقاله شکل پذیرش و اجرای تکنیک پرسپکتیو خطی را در نقاشی متاخر صفوی به عنوان نمودی از نخستین مواجهه های هنری ایران با «مدرنیته» تحلیل و تفسیر می کند. یافته های بخش تحلیلی مقاله نشان می دهد که جریان اصلی نقاشی در اواخر عهد صفوی واجد فضایی «ترکیبی» یا «دوگانه» است و پرسپکتیو خطی در این نقاشی ها اغلب به صورت «ناقص» و «منطقه ای» اجرا شده است. در بخش تفسیری با استفاده از رویکرد پدیدارشناسی هرمنوتیک هایدگر نشان داده شده است که این «ترکیب تعارض آمیز» تجسم مواجهه دو هستی شناسی ناهمساز است. به نظر می رسد پیش از آنکه در فضای اندیشه ایران طرح افکنش تکنیکی و ریاضیاتی «هستی» استقرار یافته باشد, در فضای نقاشی ایرانی ابزارهای تکنیکی برای بازنمائی فضای ریاضیاتی مدرن به کار بسته شد و در کنار فضای باقیمانده از سنت نقاشی ایرانی قرار گرفت. بنابراین می توان گونه ای «ناهمزمانی» را در شکل پذیرش تکنیک پرپسپکتیو خطی در نقاشی متاخر صفوی تشخیص داد. این امر تصویرگر شکلی از مواجهه با مدرنیته است که در آن دریافت صورت کالایی و تکنولوژیک مدرنیته مقدم بر استقرار طرح هستی شناسانه آن است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    آقایی، عبداله، پیراوی ونک، مرضیه، و جوانی، اصغر. (1397). تفسیری بر شکل پذیرش پرسپکتیو خطی در نقاشی متاخر صفوی. هنرهای تجسمی (هنرهای زیبا)، 23(1 )، 83-92. SID. https://sid.ir/paper/146715/fa

    Vancouver: کپی

    آقایی عبداله، پیراوی ونک مرضیه، جوانی اصغر. تفسیری بر شکل پذیرش پرسپکتیو خطی در نقاشی متاخر صفوی. هنرهای تجسمی (هنرهای زیبا)[Internet]. 1397؛23(1 ):83-92. Available from: https://sid.ir/paper/146715/fa

    IEEE: کپی

    عبداله آقایی، مرضیه پیراوی ونک، و اصغر جوانی، “تفسیری بر شکل پذیرش پرسپکتیو خطی در نقاشی متاخر صفوی،” هنرهای تجسمی (هنرهای زیبا)، vol. 23، no. 1 ، pp. 83–92، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/146715/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button