مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

957
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

789
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نگرشی بر ژرفانمایی در نگارگری ایرانی برپایه ی آرای ابن هیثم در المناظر

صفحات

 صفحه شروع 77 | صفحه پایان 90

کلیدواژه

نقاشی سنتی ایران )نگارگری(Q1
ژرفانمایی )پرسپکتیو(Q1
دانش مناظرومرایا )نورشناسی(Q1

چکیده

 ژرفانمایی در نسخه نگاره های ایرانی با آنچه امروز از پرسپکتیو دانسته می شود, بسیار متفاوت است. در نگارگری, پیکره های دورتر را هم اندازه ی پیکره های نزدیک تر, اما بالاتر از آن ها بازنموده اند. پژوهشگران این شیوه را در عبارتِ «بالاتر یعنی دورتر» خلاصه کردند. گمان می رود چنین عبارتی, گوناگونی ژرفای صحنه ها و مفاهیم در پس آن ها را بیان نمی کند, زیرا پذیرفتنی نیست هنری چندصدساله که در خدمت بازگفت دیداری روایات ادبی متفاوت بوده است, یکی از مهم ترین ارکان صحنه پردازی (ژرفا) را چنین ساده انگارانه بازنموده باشد. براین پایه, پرسش های جستار حاضر برمی آید: مبانی شکل گیری ژرفانمایی بالاوپایین چیست؟ آیا بربنیان این مبانی می توان گوناگونی ژرفانمایی را چندان که ایرانیان قدیم درمی یافتند, بازفهمید؟ رسالات مناظرومرایای کهن (المناظر ابن هیثم), درک مفهوم ژرفا در نگاه ایرانیان و تبیین شیوه های بازنمایی آن را ممکن می سازد. براین بنیان, شش گونه ی ژرفانمایی در نقاشی ایرانی شناختنی است که هریک از جهتِ عمق صحنه ها, کاربرد و مفهوم با یکدیگر تفاوت دارد: انبوه نگاری؛ انجمن نگاری؛ بوستان نگاری؛ صحرانگاری؛ ژرفانمایی با لایه های میانجی؛ و ژرفانمایی های ساختمانی. پژوهش درپیِ فهم تاریخی اثر می کوشد دریافت مخاطب امروز را به فهم بیننده ی سده های پیشین نزدیک گرداند و چارچوب های نادیده ی نگارگری ایرانی را بازنمایاند. ازاین رو, پژوهشی بنیادین با رویکردی تاریخی است که اصول المناظر را به شیوه ی توصیف بازمی خواند و ژرفانمایی نگاره ها را با توصیف تحلیل و نیز سنجش چارچوب های علمی و هنری (تطبیق هم زمان) تبیین می کند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کشمیری، مریم، و رهبرنیا، زهرا. (1398). نگرشی بر ژرفانمایی در نگارگری ایرانی برپایه ی آرای ابن هیثم در المناظر. هنرهای تجسمی (هنرهای زیبا)، 24(4 )، 77-90. SID. https://sid.ir/paper/146806/fa

    Vancouver: کپی

    کشمیری مریم، رهبرنیا زهرا. نگرشی بر ژرفانمایی در نگارگری ایرانی برپایه ی آرای ابن هیثم در المناظر. هنرهای تجسمی (هنرهای زیبا)[Internet]. 1398؛24(4 ):77-90. Available from: https://sid.ir/paper/146806/fa

    IEEE: کپی

    مریم کشمیری، و زهرا رهبرنیا، “نگرشی بر ژرفانمایی در نگارگری ایرانی برپایه ی آرای ابن هیثم در المناظر،” هنرهای تجسمی (هنرهای زیبا)، vol. 24، no. 4 ، pp. 77–90، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/146806/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button