مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

550
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

334
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

خوانش انتزاعی مردان و خوانش انضمامی زنان مطالعه کانونی گروه های مخاطبان از برخی عکس های ایرانی

صفحات

 صفحه شروع 91 | صفحه پایان 102

چکیده

 ادراک مخاطب از اثر, اوج کنش ارتباطی مخاطب در سیستم هنر است که طی آن مخاطب با ارزیابی اثر, به فهم آن نائل می شود. مخاطب در کوشش برای ساختن مفهومی منسجم از اثر, عناصری از اثر را انتخاب می کند و در کل هایی منسجم مانند ارائه ی روایت از اثر, سازمان می دهد. پیش فرض های ادراک که محصول تجربه ی زیسته و مشخصه های اجتماعی مانند جنسیت و تحصیلات هستند؛ چارچوبی پدید می آورند که مطالب بعدی در آن تفسیر می شوند. براین اساس, فرضیه ی پژوهش این است که در خوانش جنسیتی عکس مردان رویکرد انتزاعی و زنان رویکرد انضمامی دارند؛ در این مقاله با تفکیک نظری خوانش انتزاعی/ انضمامی و در سطحی فراتر شناخت تفسیری/ تأویلی, به مطالعه ی مواجهه ی مخاطبان با چهار عکس ایرانی پرداخته شد. روش پژوهش کیفی است و با استفاده از مصاحبه ی کانونی, به بررسی و دسته بندی خوانش-ها پرداخته شد. براساس یافته های پژوهش, خوانش مخاطبان را می توان به تفسیرهای انتزاعی مردان و تأویل های انضمامی زنان تقسیم کرد و اینکه زنان در خوانش, بیشتر از مردان از ترکیب تأویل و تفسیر استفاده می کنند. اگرچه مخاطبان, در سطوح مختلف تحصیلی نیز تفاوت داشتند. به عبارتی مردان و زنان با تحصیلات پایین رویکردهای تاویلی بیشتری داشتند و برخی زنان با تحصیلات بالا نیز گاهی رویکردهای تفسیری را در پیش می گرفتند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    باباجانی سنگتابی، معصومه، مریدی، محمدرضا، و خدادادی مترجم زاده، محمد. (1398). خوانش انتزاعی مردان و خوانش انضمامی زنان مطالعه کانونی گروه های مخاطبان از برخی عکس های ایرانی. هنرهای تجسمی (هنرهای زیبا)، 24(2 )، 91-102. SID. https://sid.ir/paper/146832/fa

    Vancouver: کپی

    باباجانی سنگتابی معصومه، مریدی محمدرضا، خدادادی مترجم زاده محمد. خوانش انتزاعی مردان و خوانش انضمامی زنان مطالعه کانونی گروه های مخاطبان از برخی عکس های ایرانی. هنرهای تجسمی (هنرهای زیبا)[Internet]. 1398؛24(2 ):91-102. Available from: https://sid.ir/paper/146832/fa

    IEEE: کپی

    معصومه باباجانی سنگتابی، محمدرضا مریدی، و محمد خدادادی مترجم زاده، “خوانش انتزاعی مردان و خوانش انضمامی زنان مطالعه کانونی گروه های مخاطبان از برخی عکس های ایرانی،” هنرهای تجسمی (هنرهای زیبا)، vol. 24، no. 2 ، pp. 91–102، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/146832/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button