مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

711
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

626
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

گذر معنا از نگاره به فرانگاره، گذر معنا از نگاره به فرانگاره تنها بر مَرکَب خیال میسر است.

صفحات

 صفحه شروع 13 | صفحه پایان 20

چکیده

 تفسیر, فرایندی است که هدف از آن رسیدن به فهم است. هدف از تفسیر, درک معنای اشکال و یافتن پیامی است که آن ها می خواهند به انسان منتقل سازند. از نقطه نظر گادامر, ایماژها بیانی مبتنی بر مشارکت بیننده/تاویل گر در روند شکل گیری تصویر هستند و از این رو امکان جدایی ابژه و تاویل گر وجود ندارد. هم تصویر و هم بیننده هنگام تجربه تولید ایماژ تغییر می یابند. ایماژ موضوعی ثابت و ایستا نیست بلکه ادراکی است که خود را طی تجربه ی «مشاهده» شکل می دهد. در روند دیدن, زمینه های فرهنگی و تجربه های دیداری بیننده در پردازش تصویر دخالت کرده و از این رو تجربه های دیداری او دارای ساختاری تاریخی-فرهنگی می گردد؛ داده ها و داشته های پیشین برنوع دیدن و درک بیننده تاثیر می گذارند. از این رو ناظر تحت تاثیر فرانگاره ها تصویر را می بیند, می سازد و معنا می کند. این مقاله به واکاوی نقش خیال در بازتولید تصویر در ذهن بیننده پرداخته و قصد دارد برای وجود فرانگاره و کیفیت تاثیر آن روشی علمی و قابل سنجش کمی پیدا کند. در نهایت نمونه پژوهشی نشان می دهد بیننده اثر بیش از آنکه نگاره ها را ببیند تحت تاثیر فرانگاره های ذهن خود قرار دارد و تصاویر را پیش از دیدن و فهمیدن تفسیر کرده و فرم را تنها به واسطه تجربه دیداری خود می فهمد وکامل می کند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    زند، مازیار، سیداحمدی زاویه، سیدسعید، و نصری، امیر. (1397). گذر معنا از نگاره به فرانگاره, گذر معنا از نگاره به فرانگاره تنها بر مَرکَب خیال میسر است.. هنرهای تجسمی (هنرهای زیبا)، 23(3 )، 13-20. SID. https://sid.ir/paper/146838/fa

    Vancouver: کپی

    زند مازیار، سیداحمدی زاویه سیدسعید، نصری امیر. گذر معنا از نگاره به فرانگاره, گذر معنا از نگاره به فرانگاره تنها بر مَرکَب خیال میسر است.. هنرهای تجسمی (هنرهای زیبا)[Internet]. 1397؛23(3 ):13-20. Available from: https://sid.ir/paper/146838/fa

    IEEE: کپی

    مازیار زند، سیدسعید سیداحمدی زاویه، و امیر نصری، “گذر معنا از نگاره به فرانگاره, گذر معنا از نگاره به فرانگاره تنها بر مَرکَب خیال میسر است.،” هنرهای تجسمی (هنرهای زیبا)، vol. 23، no. 3 ، pp. 13–20، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/146838/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button