مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,721
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

987
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی قیمت گذاری هدونیک محصولات لبنی (شیر، ماست و پنیر)

صفحات

 صفحه شروع 579 | صفحه پایان 588

چکیده

 امروزه استفاده از مدل قیمت گذاری هدونیک (یا کیفی) برای شناسایی ترجیحات مصرف کنندگان در انتخاب نوع محصول کاربرد دارد و ضرایب برآوردی در این مدل در واقع ارزش ضمنی هر یک از ویژگی های لحاظ شده در مدل است. با بررسی قیمت گذاری هدونیک شیر, پنیر و ماست, قیمت سایه ای هر یک از خصوصیات این سه محصول از دید مصرف کننده برای تولیدکننده مشخص شده و این امکان فراهم می شود که محصولات تولید شده دارای خصوصیات کیفی همگام با سلیقه مصرف کننده بوده و نهایتا افزایش مصرف وی را به دنبال داشته باشد که تولید کننده نیز در این میان سود خواهد برد و افزایش فروش و رونق واحدهای تولیدی را درپی خواهد داشت. لذا در این پژوهش, به کمک اطلاعات آزمایشگاهی تابع قیمت گذاری هدونیک برای سه محصول شیر, ماست و پنیر برآورد گردید. برای تهیه داده های مورد نیاز در تخمین مدل قیمت گذاری هدونیک از اطلاعات آزمایشگاهی بهره گرفته شده است. خصوصیات کیفی مهم 30 مارک مختلف تجاری موجود در بازار ایران برای سه محصول شیر, ماست و پنیر, در آزمایشگاه با تجزیه و بررسی آنها استخراج گردید. نتایج حاصل برای این سه محصول حاکی از این مطلب است که بین خصوصیات کیفی پنیر میزان چربی, نمک, ماده خشک موجود در پنیر, پروتئین و نوع بسته بندی مهمترین عوامل در قیمت پرداختی مصرف کنندگان می باشد. همچنین میزان چربی, ماده خشک, نوع بسته بندی و طعم مهمترین خصوصیات موثر بر قیمت ماست ارزیابی گردید و نهایتا مشخص شد, قیمت شیر تحت تاثیر میزان چربی, ماده خشک, اسیدیته, رنگ بسته بندی و طعم آن می باشد. از این روی پیشنهاد می گردد در راستای توجه به خواست و سلایق مصرف کنندگان, تولید پنیرهایی با میزان چربی, ماده خشک و پروتئین بالاتر و در مقابل کاهش میزان نمک و کاستن از شوری آن باید در دستور کار واحدهای تولیدی قرار بگیرد که این امر می تواند باعث افزایش میزان فروش این واحدها گردد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    پیش بهار، اسماعیل، و خیری نتاج فیروزجاه، مجید. (1393). بررسی قیمت گذاری هدونیک محصولات لبنی (شیر, ماست و پنیر). پژوهشهای صنایع غذایی (دانش کشاورزی)، 24(4)، 579-588. SID. https://sid.ir/paper/148563/fa

    Vancouver: کپی

    پیش بهار اسماعیل، خیری نتاج فیروزجاه مجید. بررسی قیمت گذاری هدونیک محصولات لبنی (شیر, ماست و پنیر). پژوهشهای صنایع غذایی (دانش کشاورزی)[Internet]. 1393؛24(4):579-588. Available from: https://sid.ir/paper/148563/fa

    IEEE: کپی

    اسماعیل پیش بهار، و مجید خیری نتاج فیروزجاه، “بررسی قیمت گذاری هدونیک محصولات لبنی (شیر, ماست و پنیر)،” پژوهشهای صنایع غذایی (دانش کشاورزی)، vol. 24، no. 4، pp. 579–588، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/148563/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button