Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,000
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

814
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی میزان توجه به مولفه های مهدویت در محتوای برنامه درسی دوره متوسطه ایران

صفحات

 صفحه شروع 57 | صفحه پایان 86

چکیده

 ضرورت شکل گیری فرهنگ دینی زمینه ساز ظهور و تربیت منتظران واقعی حضرت ولی عصر (عج), ذهن را به سوی, نظام آموزش عمومی - که از جمله مهم ترین و اصلی ترین نهادهای تربیتی جامعه است - رهنمون می سازد. هدف پژوهش حاضر, بررسی میزان توجه به مولفه های مهدویت در محتوای برنامه درسی دوره متوسطه ایران است. روش پژوهش, توصیفی و از نوع تحلیل محتوا بوده و رویکرد آن کاربردی است. جامعه آماری این نوشتار, کتاب های درسی دوره متوسطه است که در سال 1392 چاپ شده و چهار عنوان دین و زندگی, ادبیات فارسی, مطالعات اجتماعی و تاریخ انقلاب اسلامی با 10 جلد به صورت هدفمند در نمونه قرار گرفته اند. ابزار اندازه گیری, چک لیست تحلیل محتوای محقق بوده و نتایج پژوهش با استفاده از شاخص های آمار توصیفی مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته اند. عمده ترین نتایج, بیانگر آن است که: 1. در مجموع 2551 بار به محورها و مولفه های مفهومی مرتبط با مهدویت توجه شده که میزان آن در کتاب های دین و زندگی, ادبیات فارسی, مطالعات اجتماعی و تاریخ انقلاب اسلامی دوره متوسطه, به ترتیب 1249, 785, 325 و 192 مرتبه است؛ 2. به محورها و مولفه های مهدویت در هر یک از کتاب ها به میزان متفاوتی توجه شده است؛ 3. در بین کتاب های بررسی شده, کتاب دین و زندگی اول متوسطه با 345 مورد یا 13.5 درصد, بیشترین توجه و کتاب ادبیات فارسی دوم متوسطه با 170 مورد یا 6.7 درصد, کمترین توجه را به مفاهیم مرتبط با مهدویت داشته اند.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

جعفری هرندی، رضا، و نجفی، حسن. (1392). بررسی میزان توجه به مولفه های مهدویت در محتوای برنامه درسی دوره متوسطه ایران. مشرق موعود، 7(28)، 57-86. SID. https://sid.ir/paper/151058/fa

Vancouver: کپی

جعفری هرندی رضا، نجفی حسن. بررسی میزان توجه به مولفه های مهدویت در محتوای برنامه درسی دوره متوسطه ایران. مشرق موعود[Internet]. 1392؛7(28):57-86. Available from: https://sid.ir/paper/151058/fa

IEEE: کپی

رضا جعفری هرندی، و حسن نجفی، “بررسی میزان توجه به مولفه های مهدویت در محتوای برنامه درسی دوره متوسطه ایران،” مشرق موعود، vol. 7، no. 28، pp. 57–86، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/151058/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا