مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

22
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارائه چارچوب شاخص های پایش و ارزیابی مرجعیت علمی در حوزه علوم انسانی (با تاکید برمرجعیت آموزشی، انتشارات علمی و ترویجی)

صفحات

 صفحه شروع 85 | صفحه پایان 100

چکیده

 مرجعیت علمی از واژگانی است که به تواتر در اسناد بالادستی و سیاستگذاری ‎کلان علم, فناوری و نوآوری کشور استفاده می‎شود اما معمولاً شاخص‎های ارزیابی مناسبی از سنجش آن به طور شفاف ارائه نشده است. تصویب آیین‎نامه اجرایی نظام پایش و ارزیابی علم, فناوری و نوآوری کشور در شورای عالی علوم, تحقیقات و فناوری در سال 1396 نقطه عطفی در نظام علم, فناوری و نوآوری کشور می باشد. با این حال به دلیل ماهیت نرم و پیچیدگی در پایش و ارزیابی علوم انسانی, پایش و ارزیابی علم, فناوری و نوآوری در این حوزه با دشواری هایی همراه بوده است. در این راستا, هدف این مقاله ارائه چارچوب شاخص‎های ارزیابی مرجعیت علوم انسانی در معیارهای آموزش عمومی و حرفه‎ای, آموزش عالی, انتشارات علمی و همچنین ترویج علم, فناوری و نوآوری بر اساس معیارهای آیین نامه اجرایی نظام پایش و ارزیابی علم, فناوری و نوآوری کشور می باشد. روش پژوهش در مقاله حاضر از حیث نوع کاربردی بوده, راهبرد اساسی آن مطالعه کیفی و از منظر هدف نیز توصیفی است. این مقاله با استفاده از رویکرد کیفی به بررسی تجارب بین‎المللی شاخص‎های پایش و ارزیابی علوم انسانی و تحلیل متون اسناد بالادستی نظیر نقشه جامع علمی کشور, سند تحول بنیادین آموزش و پرورش, سند دانشگاه اسلامی و همچنین سیاست های کلی علم و فناوری برای استخراج راهبردها و اقدامات مرتبط با مرجعیت علوم انسانی می پردازد. با برگزاری پنل خبرگان و مصاحبه های نیمه ساختار یافته در بازه زمانی 1400 و 1401, چارچوبی متوازنی از معیارها, زیرمعیارها و شاخص‎ها به‎منظور پایش و ارزیابی مرجعیت آموزشی, علمی و ترویجی علوم انسانی ارائه شده است. همچنین پیشنهادهایی برای بهره‎برداری مناسب از چارچوب ارائه‎شده بر پایه همکاری, تقسیم کار و وحدت رویه سازمان‎ها و نهادهای متولی در جمع‎آوری و تحلیل داده ها ارائه می شود.

چندرسانه ای

  • ثبت نشده است.
  • استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button